четвер, 1 лютого 2018 р.

ЧИН ЗВИЧАЙНИХ ЧАСІВ

ЧИН ЗВИЧАЙНИХ ЧАСІВ

„Чин цих часів подано в часо- або молитвослові. Змінні частини такі: тропарі, кондаки і поминання біжучої служби на відпусті.
Про тропарі і кондаки нехай буде відомо:
1. Якщо на часах буде тільки один тропар, тоді він береться з приспівом „Слава”, потім – богородичний часів з приспівом „І нині”. Якщо буде два тропарі і два кондаки, тоді перший тропар береться просто, без приспіву, після – другий з приспівом „Слава”, і на кінці – „І нині” і богородичний часу. Кондаки беруться поперемінне, тобто на 1-му і 6-му – один, а на 3-му і 9-му – другий.
2. На одному часі не може бути більше, ніж два тропарі й один кондак. Якщо ж в уставі буде подано більше, ніж два тропарі і більше, ніж один кондак, тоді вони беруться поперемінне, тобто: на  1-му і 6-му часі – тропар першої служби, відтак Слава: тропар другої служби; на 3-му і 9-му – тропар першої служби, а після – Слава: тропар третьої служби. Кондаки, якщо буде їх два, беруться: один – на 1-му і 6-му часі, а другий – на 3-му і 9-му; якщо ж буде їх три, тоді на 1-му – перший, на 3-му – другий, на 6-му – третій, а на 9-му – знову перший”.
3.  „В давніших місяцесловах, за якими йдуть і наші мінеї, подаються тропарі і кондаки не кожному святому, але в ближчих часах знаходимо їх поданими в наших часословах. Тому не треба дивуватись, якщо відносно вживання тропарів на часах устави в чомусь не збігатимуться з мінеєю і нашим часо- або молитвословом. Бо коли святий мав тропар і кондак, згідно зі стародавнім уставом, брались вони на всіх часах; а за уставом наших часо- і молитвословів, щоб не повторювати на всіх часах у всі дні один і той самий тропар і кондак, для певної розмаїтости на 1-му часі – тропар і кондак дня тижня, на 3-му і 9-му – святого, а на 6-му – храму.
Вищесказане стосується тропарів і кондаків повсякденних; в неділі бо належить брати тропар недільний біжучого голосу на кожнім часі таким чином: на 1-му – тропар недільний один, на 3-му і 9-му – тропар недільний, відтак Слава: тропар святому; на 6-му – тропар недільний і Слава: тропар храму; кондаки – поперемінне, тобто на 1-му – недільний, на 3-му – святому, на 6-му – храму і на 9-му – знову недільний. Подібно і в перед- і посвяття господні і богородичні, як і для святих полієлейних, беруться їхні тропарі на кожнім часі, а тропар храму не береться.
Про поминання, що має місце на відпусті часів, нехай буде відомо, що належить поминати біжучі служби і стільки, скільки їх буде. Коли бо збігаються дві, а чи й три служби, належить поминати їх всі, одну за одною. Якщо, наприклад, збігаються служба недільна і посвяття Успіння Пресвятої Богородиці та якогось святого, тоді треба поминати всі, виголошуючи: „Христос, що воскрес із мертвих, істинний Бог наш, молитвами Пречистої своєї Матері, що її Успіння відзначаємо і св. мученика (ім’я), пам’ять якого сьогодні вшановуємо” та ін.”.
На цьому місці закінчується текст Львівського Синоду

Немає коментарів:

Дописати коментар