четвер, 1 лютого 2018 р.

ЧИН МАЛОГО ПОВЕЧІР’Я

ЧИН МАЛОГО ПОВЕЧІР’Я

Текст
1. „Початок звичайний, тобто „Благословенний Бог наш” та ін., „Слава тобі, Боже наш, слава тобі” і всі інші підготовчі молитви до „Прийдіте, поклонімся” (3) включно саме так, як ми подали на великій вечірні без всенічного”[1].
2.  „Трипсалміє, мале славослов’я і символ віри так, як у часослові”.
3.  „Канон богородичний октоїха, за голосом і днем тижня, без катавасій і без єктеній, має він лише по 6-ій пісні „Господи, помилуй” (3), Слава, і нині: сідальний, а інколи і кондак. [Для особистого вжитку в молитвослові подано один канон богородичний октоїха, вівторка 8-го голосу, і в нім, по 3-ій пісні – сідальний, а по 6-ій – кондак і ікос]”.
4. „По каноні – „Достойно”, трисвяте і все інше з „Отче наш” і „Бо твоє є царство”„.
5. „Тропарі на різні випадки, тобто:
а) На п’ять перших будніх днів тижня, починаючи від понеділка; б) на суботу; в) на неділю; г) на випадки свят і святого полієлейного”.
„В п’ять перших днів тижня беруться наступних шість тропарів, тобто спочатку храму, якщо він господній або богородичний, після цього тропар дня седмичного; якщо храм не господній і не богородичний, а святого, то спочатку тропар дня, а після нього храму; та інші чотири тропарі, що подані в часослові, починаючи від „Боже Отців наших” з подальшими трьома; ченці перед „Боже Отців наших” відмовляють ще й тропар св. Василієві. В четвер тому, що служба – подвійна і має два тропарі, буде сім тропарів, а в монастирях – вісім, з тропарем св.Василія[2]. На середу і п’ятницю тому, що тропар – господній, тобто „Чесного хреста”, він в будь-якому разі бере перше місце, після нього – тропар храму”.
„На суботу, тобто в п’ятницю ввечері на суботу, тропарів – три: спочатку дня, а далі Слава: кондак померлим, І нині: кондак дня. Тому, що в суботу храмова служба має більше значення, ніж в інші дні тижня, що випливає з того, що вона має на утрені канон, то задля цього попереджується тропар дня тропарем храму, якщо він господній або богородичний, але не в випадку, коли храм святого, тому що його пам’ять вже згадується в тропарі дня, який присвячено всім святим”.
„На неділю, тобто з суботи ввечері на неділю наші часослови подають тільки іпакой голосу неділі”.
„В випадку святкової служби (перед- і посвяття господнього чи богородичного), а також й у випадку святого полієлейного, відмовляється тільки кондак названої служби”.
6.  „Після тропарів – „Господи, помилуй” (40) і все інше, як подано в часослові”.
7.  «Наприкінці – відпуст, а після нього – поминання, як в часослові наприкінці повсякденної північної (прошення, подані перед поминаннями, проказуються тільки по монастирях). Замість цих поминань, відмовляємо сьогодні на самоті „Ослаби, прости”».

Чинності
„Це повечір’я, якщо відправляється в церкві, відправляється тільки в епітрахилі, при замкнених св. дверях. Ієрей виходить перед св. двері на початку і залишається там до „Прийдіте, поклонімся”, і знову виходить на „Ти, що повсякчас” і залишається там до кінця”.
„На відпусті цього повечір’я, як і на відпусті кожного іншого богослужіння, якщо воно відправляється в церкві, ієреєві належить обертатися до людей”.




[1] Все це подає і Грецький часослов. Перемиський молитвослов не слушно не подає їх; не слушно й наші часослови починають їх від трисвятого, не приписуючи „Слава тобі, Боже наш, слава тобі” і „Царю небесний”.
[2] Однак, краще подається в грецьких часословах — тільки один тропар, тобто рядового святого, або чотири вищезгадані: „Боже Отців наших” з трьома іншими, без різниці дня. В грецьких місяцесловах святий не завжди має тропар і, коли не має, то беруться загальні тропарі — „Боже Отців наших”; коли має, то святому. У нас тому, що рядовий святий в місяцеслові завжди має тропар, то, якщо б він брався завжди, зайвими були б тропарі „Боже Отців наших”; щоб не були вони зайвими, беруться вони щодня, а святим — лише полієлейним. Тропар дня і храму подано тільки в слов’янських уставах.

Немає коментарів:

Дописати коментар