Святий безполієлейний у неділю
НА ВЕЛИКІЙ ВЕЧІРНІ
1. Катизма 1-а „Блажен муж” – ціла, згідно з уставом. За
сьогоднішнім, нашим звичаєм співаються лише деякі вибрані її стихи, що
містяться в церковному співанику.
2. На „Господи,
взиваю я” – 10 стихир, тобто октоїха недільних чергового голосу – 7 і мінеї
(або трефологіона) святому, що за чергою місяцеслова – 3. Також Слава, і нині:
богородичний 1-й біжучого голосу (догмат) з октоїха, або, як звичайно, з ірмологіона,
за музичними знаками. Якщо наславник буде святому, тоді буде Слава: наславник
святому, також І нині: 1-й богородичний чергового голосу[1].
- Якщо випаде два
святі, то будуть 4 стихири октоїха і мінеї першому святому – 3, і другому – 2,
також Слава, і нині: 1-й богородичний голосу. Якщо буде наславник першому
святому, то буде Слава: наславник його, також І нині: 1-й богородичний голосу[2].
- Якщо випаде святий на 6, то будуть 6 стихир октоїха і
мінеї святому – 4, також Слава: святому, а І нині: 1-й богородичний чергового
голосу.
3. Великий недільний прокімен „Господь царює”[3].
4. На стиховні –
стихири недільні чергового голосу. Якщо буде наславник святому, то буде Слава:
святому, І нині: богородичний недільної стиховні октоїха за голосом наславника[4].
5. Тропарі: спочатку недільний чергового голосу, також
Слава: святого, І нині: богородичний з недільних за голосом тропаря святого
(Новий грецький Царгородський Типик, с. 77).
- Якщо випаде два святі, то буде тропар недільний і першого
святого, Слава: другого, І нині: богородичний недільний за голосом другого[5].
6. Відпуст великий з поминанням служби недільної, першого
святого і другого, якщо буде[6].
Примітка
Задля зручности пошуку богородичного, який вживається на
вечірні і на утрені за голосом наславника святого, на кінці кожного тому мінеї
(також і в трефології) подаються всі богородичні, що беруться на „Господи,
взиваю я” і на стиховні, і після тропарів святого, за чергою восьми голосів та
днів тижня, насамперед недільні, також і повсякденні.
НА ПОВЕЧІР’Ї
1. Канон Богородиці октоїха чергового голосу, обов’язково
так, як в октоїсі, тобто кожна пісня з ірмосом на 5, без катавасій і без
єктеній, тільки після 6-ої пісні – „Господи, помилуй” (3), також „Слава, і
нині” і сідальний (деколи кондак)[7].
2. Тропарів по „Достойно” не буде, хіба що один іпакой
чергового голосу з часослова (між недільними тропарями)[8].
3. Відпуст: від „Слава тобі, Христе Боже” з відповіддю
„Слава, і нині”, „Господи, помилуй” (3), „Господи, благослови”[9].
НА ПІВНІЧНІЙ
Канон октоїха чергового голосу, обов’язково так, як в
октоїсі, тобто з ірмосом на 5, без катавасій і без єктеній; тільки по 3-ій і
6-ій пісні – „Господи, помилуй” (3) і сідальний.
НА ВЕЛИКІЙ УТРЕНІ
1. На „Бог Господь”:
тропар недільний чергового голосу двічі, Слава: святого, І нині: богородичний з
недільних за голосом тропаря святого.
- Якщо випаде два святі, то буде тропар недільний раз і
першого святого раз, Слава: другого раз, І нині: богородичний з недільних за
голосом другого[10].
2. Катизми: дві
чергових, після кожної з яких – мала єктенія
з недільними сідальними за чергою октоїха[11].
Також катизма 17-а („Непорочні”), або 19-а (полієлей): 17-а – в неділі, що між
відданням Чесного Хреста (21 вересня) і посвяттям Різдва Христового (20
грудня); 19-а – в неділі, що між відданням Богоявління (14 січня) і 1-ою
неділею Вел. посту[12].
По катизмі 17-ій чи 19-ій – одразу „Ангельський хор”, мала єктенія і іпакой
чергового голосу.
3. Степенна
чергового голосу з октоїха, або з ірмологіона.
4. Прокімен
недільний чергового голосу з октоїха, або з ірмологіона.
5. Євангелія – одна
з одинадцяти недільних.
6. Стихира недільна
„Воскрес Ісус”.
7. Канонів 4 на 14:
три октоїха чергового голосу на 10 і один мінеї святому на 4. З трьох канонів
октоїха: перший, недільний, береться з ірмосом на 4, другий, хрестовоскресний –
без ірмоса на 3 і третій, богородичний – також без ірмоса на 3. Наприкінці –
четвертий з мінеї святого, без ірмоса на 4. Ірмоси бо беруться тільки першого
канону, а інші не беруться. Подаються вони лише для того, щоб служити за взірець
співу тропарів, що за ними йдуть, які колись всі співалися за їх зразком. По
кожній пісні – чергова катавасія (ірмос першого канону святкового[13],
бо звичайно бувають два канони), схема якої подана на кінці цього типика. Після
3-ої пісні – кондак і ікос 6-ої. Пісні святого, якщо має (бо мінея не завжди
подає кондак-ікос), і сідальний святого. По 6-ій пісні – кондак та ікос
недільні, на 8-ій пісні, до її катавасії – приспів „Хвалім”, співаємо на голос
приспіву самогласних, за голосом катавасії. На 9-ій пісні співаємо „Величає” з
„Чеснішу”. По 9-ій пісні – „Свят Господь Бог наш” (3), на голос чергового
прокімена і світильний (ексапостолярій), один з одинадцяти, проти числа
недільної євангелії, також Слава: світильний святого, якщо має, І нині:
богородичний недільного світильного[14].
- Якщо випаде два святі, то будуть два канони з октоїха на
6, тобто: недільний з ірмосом на 4 і Богородиці на 2, два мінеї на 8, тобто
першому святому на 4 і другому на 4. По кожній пісні чергова катавасія. По 3-ій
пісні – кондак та ікос першого і другого святого, якщо має; також сідальний
першого без богородичного, Слава: другого, І нині: його богородичний[15].
По 6-ій пісні – кондак та ікос недільні. По 9-ій – недільний світильний, також,
якщо буде в мінеї, першого святого, Слава: другого, І нині: богородичний
недільного світильного[16].
- Якщо випаде святий
на 6, то буде канон недільний з ірмосом на 4 і хрестовоскресний на 2,
Богородиці на 2 і святого на 6[17].
8. Хвалитних стихир недільних октоїха чергового голосу – 8,
також Слава: стихира євангельська, одна з одинадцяти, проти недільної євангелії
утрені, І нині: „Преблагословенна” з часослова, за чином утрені. Приспіви
вищеназваних 8 стихир не добираються всі з хвалитних псалмів, а тільки 6, тому,
що до 7-ої і 8-ої приспівуються окремі приспіви: до 7-ої – „Воскресни,
Господи”, а до 8-ої – „Ісповімся”.
- Якщо святий на 6 має хвалитні стихири, то будуть 4
недільних і 4 святого зі Слава, з двома його приспівами[18].
9. Після великого славослов’я – тропар недільний „Сьогодні
спасіння світу”, коли голос непарний, тобто 1-й, 3-й, 6-й, 9-й, або „Воскресши
із гробу”, коли голос парний, тобто 2-й, 4-й, 6-й, 8-й.
10. Відпуст великий, як на вечірні, з поминанням служби
недільної і святого першого і другого, якщо буде.
НА ЧАСАХ
1. Тропарі: недільний – на всіх часах, також „Слава” на
3-му і 9-му – ще й святому, на 6-му – храму. Кондаки: на 1-му і 9-му –
недільний, на 3-му – святому, на 6-му – храму[19].
- Якщо випаде два святі, то тропар недільний – на всіх
часах, також „Слава” на 3-му і 6-му – святому, на 6-му – храму, на 9-му –
другому. Кондаки – поперемінне, тобто: на 1-му – недільний, на 3-му – першому,
на 6-му – храму, на 9-му – другому святому[20].
2. Відпуст: від
„Слава тобі, Христе Боже”, з поминанням недільним і святого першого, і другого,
якщо буде.
НА ЛІТУРГІЇ
1. Антифони: два
перші – недільні, з самого дня Воскресіння, 3-ій – звичайний „Прийдіте”, з
приспівом недільним (в монастирях – зображальний)[21].
2. Тропар недільний,
Слава: кондак недільний, І нині: кондак богородичний, один зі свят Богородиці,
за голосом наславника кондака недільного, або кондак храму, якщо богородичний,
якщо – ні, то тропар богородичний з недільних, за голосом кондака недільного[22],
або загальний – „Заступнице християн”[23].
3. Прокімен, алилуя – недільні, чергового голосу.
4. Апостол, євангелія – рядові неділі.
5. Причасний – недільний „Хваліте”[24].
Примітка
Якщо береться і служба за
якусь потребу, то вона попереджується службою недільною. Кондак прошення
заступаємо богородичним прошення, якщо є, якщо – ні, то кондаком прошення, як
господнім.
[1] Почаївський октоїх 1800 року, голос 1, арк. 2; і Грецький, і
Венеціянський; типики московські, Церковне Око в розділі 2 і наступних.
[2] Почаївський октоїх на кінці, арк. 7, на звороті.
[3] Марко, розділ 80 в
Грецькому типику, в Церковному Оці Марко, розділ 2, Церковне Око, розділ 2 і
Московський типик, розділ 5.
[4] Μαρκ. Καιφ, οη /Марко,
розділ 78/; Церковне Око, розділ 2; Московський типик, розділ 5.
[5] Перемиський типик, стор. 8.
— Московський типик не приписує брати тропар другого святого, „бо, — подає, —
на вечірні 4 тропарі не відмовляються”, розділ 52, арк. 385 на звороті. Однак, той самий типик, також
і мінея, на свято св. Івана Богослова 8 травня, коли випадає в неділю
свв.Отців, приписує брати 4 тропарі на „Бог Господь”, отож не знаємо, чому не
можна було б взяти 4 і на вечірні.
[6] Львівський Синод; Церковне Око також згадує святого, але
Стратинський служебник Балабана згадує лише святого зі славослов’ям.
[7] Часослови та грецькі октоїхи не подають канона Богородиці на
повечір’ї; однак, Грецький типик подає, кажучи: Παρελαβομεν δε και κατ εκαστην
εν τοις Αποδειπνοις ψαλλειν Κανόνας Παρακλητικούς της Υπεραγιας Θεοτόκου.
(Καιφ. ι) /А прийняли ми,
щоб щоденно співати на повечір’ях
канони параклетичні Пресвятої Богородиці (розділ 10)/. Цих канонів у звичайних грецьких
октоїхах немає, лише на кінці в них подаються два богородичні канони.
[8] Наші часослови в чині малого повечір’я і
Почаївський октоїх у голосі 1; Московський октоїх подає кондак (в голосі 5, на
повечір’ї). Грецькі часослови подають тільки тропар святого, якого день, або
(треба розуміти, якщо святий не має тропаря) тропарі: „(Церква твоя, Господи),
по цілому світі”, Слава: „Зо святими упокой”, І нині: „Молитвами всіх святих”,
які знаходяться і в наших часословах для вжитку в дні седмичні.
[9] Наші часослови на кінці утрені; часослови інших не мають „Слава
тобі, Христе Боже”, а „Слава, і нині”, „Господи, помилуй” (3), „Благослови”.
[10] Московський типик в розділі 52 і Перемиський, стор. 80.
[11] Ці сідальні, один буде чи два (в різних виданнях), закінчуються
своїм богородичним. А коли буде один, то до його богородичного приспівується
„Слава, і нині” разом; коли два, то до другого приспівується „Слава”, а до
богородичного — „І нині”, як подається в львівських виданнях 1765 і 1897 років
і в грецько-венеціянському 1885 року; але за загальними виданнями, до другого
приспівується один з двох недільних стихів, поданих при двох хвалитних
стихирах, тобто по 1-ій катизмі — „Воскресни”, по 2-ій — „Хвалитиму”, а до
богородичного — „Слава, і нині” разом, як це подано в Почаївському октоїсі 1880
року, Московському 1782 року і Грецькому типику Καιφ. β /розділ 2/.
[12] В наших ірмологіонах до полієлея додаються ще три тропарці, тобто
один — троїчний з приспівом „Слава”, другий — богородичний з приспівом „І
нині”, а по „Алилуя, алилуя, алилуя”, „Слава тобі, Боже” тричі — ще один
богородичний. Але тому, що цього додатку немає в грецьких уставах, ані в
слов’янських, ані в уставі Львівського Синоду, але загально в нас вживається,
то і ми його подаємо.
[13] Око Церковне в розділі Марк. 5.
[14] Московський типик в розділі 5, стор. 7, і Перемиський, стор. 78.
[15] Почаївський октоїх наприкінці арк. 7 на звороті.
[16] Перемиський типик, стор. 81. — Звичайно устави подають по 6-ій
пісні тільки один кондак-ікос першої служби, інших служб, якщо вони з цього
щось мають (ніколи бо в мінеї не мають ікоса, ані ніколи кондака), переносять
на 3-ю пісню перед сідальним; напр. 8 травня, коли випаде в неділю свв.Отців 20
вересня, 23 листопада, 4 грудня. Якщо сідальних буде кілька, то „Слава”
приспівується до останнього,
а „І нині”
до його богородичного (Мінея, 4 грудня; Львівський
Синод, в чині великої утрені).
[17] Московський типик у розділі 5. Почаївський октоїх не подає
хрестовоскресний канон, а подає: „недільний на 4, Богородиці на 2, і святому на
6” (на
кінці). Однак, Богородиці мусить бути на 4, як в випадку полієлейного святого
на 6, коли канон хрестовоскресний також не береться.
[18] Московський типик, розділ 5 і Μαρκ. Καιφ. 90 /Марко, розділ 90/.
[19] Львівський Синод, в чині часів.
[20] Перемиський типик, стор. 81. — За давнім уставом мас бути тропар
недільний на всіх часах, також „Слава” на 1-му і 6-му — Іде й першому святому,
на 3-му і 9-му — другому; кондаки — поперемінне: на 1-му і 6-му — першому, на
3-му і 9-му — другому святому (порівняй Івана Богослова в неділю свв.Отців).
Коли кондак буде тільки одному святому, то він один береться на всіх; а коли
жодному, ані святу, то береться іпакой голосу; бо недільних кондаків загальні
грецькі видання не мають. Про іпакой маєш устав у грецьких часословах на 1-му
часі, його і на інших часах належить дотримуватись.
[21] Львівський Синод у заголовку 5. За уставом, поданим на кінці наших
апостолів, і в попередніх наших, також і в деяких грецьких служебниках
у Гоара,
подаються повсякденні антифони „Добре воно”, також і в неділі, з
приспівом тільки недільним на 3-му антифоні, як цього дотримуються й
італо-греки. Загальні грецькі служебники подають зображальний в неділю, а
октоїхи також і на дні седмичні; в них бо подаються щоденно стихири на
„Блаженних”, під чим розуміється наявність зображального. При такій відмінності
уставів кожний нехай зберігає звичай
своєї Церкви, а в нас устав — Синоду. Даремно під час Синоду деякі старалися,
кажучи, що брати щоденно антифони, замість зображальної, не відповідає нашому
обрядові; бо повсякденні антифони подають не тільки вищеназвані служебники і
апостоли, але й грецькі анагностики і Московський типик в розділі 25, і сам
св.Софроній, патріярх єрусалимський, у VII столітті, в поясненні священної
Літургії (Spicileg. Rom. tom. 4, nn. 12, 13,14. Propag. 1840) — не згадує нічого про
зображальні, але тільки про антифони „Добре воно”. Про зображальні припускаємо
те, що їх залишали на випадок, коли не буває Літургії. Спочатку бо численні в
чернецтві були зі світських, що не могли служити св. Літургію; і тому, замість
Літургії, належало їм вживати чин зображальних; тому і Синод обмежує їх днями,
в які нема Літургії, щоб таким чином пам’ять про них збереглася тільки по монастирях.
Однаково добре вживати антифони, як і зображальний, коли вона береться вповні;
але коли від кожного псалма береться тільки один стих і без стихир на
„Блаженних” , як практикують, то краще вживати антифони. Зрештою, повний
зображальний досить довгий і в теперішні часи був скорочений.
[22] Наш служебник в неділі від другої до дев’ятої по Зісланні Святого
Духа.
[23] Московський типик в розділі 3 і Перемиський, стор. 79.
[24] Тропарі й інші змінні частини Літургії, за попереднім уставом, не
мали б братися тільки неділі, але також і святому, якщо він щось має. (напр.
Μαρκ. Καιφ. ξη. та об. /Марко, розділи 68 і 79/; також і наша мінея 7 вересня,
якщо випаде в неділю). В попередніх уставах святий інколи не мав тропаря, а
інколи також і кондака; деколи мав або тільки тропар, або тільки кондак, деколи
ще й прокімен-алилуя та апостола й євангелію, і причасний. Однак, тому що в нас
пізніше були додані тропарі й кондаки всім святим, що в послідовності
місяцеслова, служби безполієлейному святому на Літургії не беруться; греки, в
випадку святого, що мас апостол-євангелію
в неділю почали брати апостол тільки святому, а євангелію — тільки
неділі. Новий Царгородський типик, 1851, напр. 3 вересня.
Немає коментарів:
Дописати коментар