Свято Господнє в неділю і в дні седмичні
Вся служба – тільки свята, великого виду зі всенічним
НА МАЛІЙ ВЕЧІРНІ
На „Господи, взиваю я”: стихири свята на 4 і стиховня свята
з двома приспівами свята, і на кінці – тропар свята один.
НА ВЕЛИКІЙ ВЕЧІРНІ
1. Катизми звичайно нема; тільки в суботу на неділю –
катизма „Блажен муж”, за уставом – усі три антифони; в неділю на понеділок –
тільки перший антифон.
2. На „Господи, взиваю я”: стихири свята на 8.
3. Прокімен дня;
тільки, якщо свято випаде в суботу, тоді, замість повсякденного прокімена,
береться великий прокімен свята, поданий на вечірні наступного дня. В цьому
випадку, вечірня наступного дня буде в суботу на неділю, що має великий
прокімен „Господь царює”, який не поступається прокімену свята. Ця вечірня,
отже, вже не самого свята, але посвяття і тому вона не може виключити недільної
служби, яка й займає перше місце. Щоб не відкидати прокімена свята, береться
він перед тим на великій вечірні самого свята, а саме в п’ятницю[1].
4. Три читання свята.
5. На литії і на стиховні – стихири свята.
6. На благословенні хлібів – тропар свята тричі.
НА ВЕЛИКІЙ УТРЕНІ
1. На „Бог Господь”:
тропар свята двічі, Слава, і нині: ще раз.
2. Катизм дві
чергових з сідальними свята, також катизми 19-а (полієлей) і величання, і
пополієлейний сідальний свята.
3. Степенна 4-го
голосу, 1-й антифон. Прокімен, євангелія і стихира свята.
4. Канонів один або
два. Тропарі на 12, ірмоси – по двічі. Катавасія чергова після кожної пісні. По
3-ій пісні – сідальний, по 6-ій – кондак-ікос, по 9-ій – світильний свята. На
9-ій пісні „Чеснішу” не співаємо, але приспіви святкові до ірмосів і тропарів
канону.
5. Хвалитні стихири свята – 4, Слава, і нині: свята.
6. Після великого славослов’я – тропар свята.
7. Відпуст великий з поминанням свята.
НА ЧАСАХ: На всіх часах – тропар і кондак свята. Відпуст з
поминанням свята.
НА ЛІТУРГІЇ
Антифони, вхідне і все інше –
святу[2].
Замість трисвятого, на Чесного Хреста і в Хрестопоклонну неділю співаємо
„Хресту твоєму”; на Різдво Христове, на Богоявління, в суботу Лазаря, у Велику
суботу, протягом Світлої седмиці і в Неділю П’ятидесятниці співається „Всі ви,
що в Христа”[3]. Замість
„Достойно”, згідно з пізнішим нашим уставом, береться ірмос 9-ої пісні канону
зі святковим приспівом.
[1] Так Церковне Око і взагалі слов’янські устави.
[2] Атенські видання долучають до вхідного свята звичайне „Спаси нас,
Сину Божий” з приспівом свята.
[3] 2 Стародавній грецький типик обителі св. Миколи των Κασουλων /Касуль/
(Прим. ред. місцевість у Пули, південна Італія, де знаходилась обитель св.
Миколи) в селі Ідрунтськім (Bibliotheca
Barberina)
приписує „Всі ви, що в Христа” ще й на Переображення. А грецький типик
Ґроттаферрати, тобто монастиря преподобного отця Ніла, поблизу Риму, подає „Всі
ви, що в Христа” не тільки на самий день свята або у Світлу седмицю, але й на
всі дні посвяття до віддання свята; подібно й новий Царгородський типик; однак,
грецький типик, називаний св. Сави, а за ним й слов’янські типики з тим не
узгоджуються, бо у неділю ап.Томи і в понеділок по Зісланні Св. Духа виразно
приписують трисвяте. Не узгоджується й типик, називаний св. Миколи.
Немає коментарів:
Дописати коментар