Передсвяття зі святим безполієлейним у неділю
Примітка: Якщо випадуть два святих з
посвяттям в неділю, то служба першого (другого) переноситься на інший день,
згідно з рішенням еклезіярха[1].
НА ВЕЛИКІЙ ВЕЧІРНІ
1. „Блажен муж”
(згідно з уставом – усі три антифони).
2. На „Господи,
взиваю я” – 10 стихир, тобто: октоїха чергового голосу – 4, передсвяття – 3 і
святому – 3. Слава: передсвяття, І нині: 1-й богородичний голосу. Якщо
наславник буде святому, то відкинувши наславник передсвяття, береться Слава:
наславник святому, І нині: 1-й богородичний голосу[2].
- Якщо буде святий на 6, тоді буде недільних – З,
передсвяття – 3 і святому – 4, Слава: святому, І нині: 1-й богородичний голосу[3].
3. На стиховні:
стихири недільні, Слава, і нині: передсвяття. Якщо буде наславник святому, то
після нього на „І нині” береться передсвяттю.
4. На кінці: тропар недільний, Слава: святого, І нині:
передсвяття.
5. Відпуст великий з
поминанням служби недільної і святого[4].
НА ПОВЕЧІР’Ї: По „Достойно” – кондак передсвяття один[5].
НА ПІВНІЧНІЙ: Троїчний канон чергового голосу і все інше,
за звичаєм.
НА ВЕЛИКІЙ УТРЕНІ
1. На „Бог Господь”:
тропар недільний двічі, Слава: святому, І нині: передсвяття.
2. Все інше до канону – недільне, як звичайно.
3. Канонів 4 на 14,
тобто: перший – недільний октоїха з ірмосом на 4 і другий – октоїха Богородиці
на 2, також передсвяття на 4 і святого на 4[6].
(Якщо святий – на 6, то тут береться тільки на 4). Катавасія після кожної пісні
– чергова. По 3-ій пісні – кондак-ікос передсвяття і святого, Слава: сідальний
святого, І нині: передсвяття. По 6-ій пісні – кондак-ікос недільні. По 9-ій –
„Свят Бог наш” тричі і недільний світильний, Слава: святого, І нині:
передсвяття[7].
4. Хвалитних стихир
– 8, тобто: октоїха – 4 і святому – 4,
якщо має, з двома окремими його приспівами; якщо святий не має, тоді свята на 4
(зі стиховні з їхніми приспівами); також Слава: стихира свята, І нині:
„Преблагословенна”[8].
5. Після славослов’я
– тропар недільний, один з двох звичайних.
6. Відпуст великий, як на вечірні.
НА ЧАСАХ
На всіх: тропар недільний, також Слава: на 1-му і 3-му – ще
й передсвяття, на 6-му і 9-му – ще й святому. Кондак, недільний і свята,
відмовляємо поперемінне, тобто на 1-му і на 6-му – передсвяття, а на 3-му і
9-му – недільний[9].
НА ЛІТУРГІЇ
Вся служба – тільки неділі,
крім тропарів, бо вони беруться і передсвяття з недільними, тобто недільний і
передсвяття, Слава: кондак недільний, І нині: передсвяття[10].
[1] Μαρκ. Καιφ. ξ•β /Марко, розділ 69/; Мінея 20 листопада.
[2] Μαρκ. Καιφ. ξε /Марко, розділ 65/; рукописний типик, розділ 22;
мінея 9 вересня в посвяття, що підлягає спільному правилу з передсвяттям.
[3] Мінея 9 вересня, тобто в посвяття.
[4] За стародавнім уставом, в неділю, з огляду на всенічне, бралось
усе на малій вечірні лише недільне, за звичаєм. Але на великій вечірні на
литії: одна стихира храму, а також стихири передсвяття зі стиховні утрені. На
благословенні хлібів: тропар „Богородице Діво” двічі і передсвяття раз (мінея 7
вересня), а Марко: „Богородице Діво” тричі без посвяття (Καιφ. ξε /розділ 65/).
[5] Перемиський типик приписує іпакой, також Слава, і нині: свята.
Грецький устав не подає нічого, бо мається на увазі всенічне, що виключає
повечір’я. Але тому, що в грецьких часословах на часах кондак свята виключає
іпакой, подібно й розділ 77 Марка, то можна і тут на повечір’ї брати один
кондак передсвяття без іпакоя. Подібно й у віддання свята кондак свята виключає
іпакой (мінея 14 січня).
[6] Мінея 21 листопада; Московський типик 21 листопада і Марко в
розділі 8 подає так і це можна витягнути з уставу 7 вересня і 5 серпня, коли
святі цих днів випадають у посвяття в неділю; бо мають канон лише на 4, хоч
вони на 6, як це видно з позначок, поданих у місяцеслові при їхніх наголовках.
[7] 3 Напр. 7 вересня. За грецьким уставом Марка: Από γ ωδής Κοντακιον
του Αγιου, ει έχει, η το Κάθισμα του Αγιου, δόξα του Αγιου, και νυν το της
Εορτής. Αφ. έκτης Κοντακιον της Εορτής. (Καιφ. ξε) /По 3-ій пісні — кондак
святого, якщо має, або сідальний святого, Слава: святого, І нині: свята. По
6-ій пісні — кондак свята (розділ 65)/. В розділі 8 Марка Церковного Ока: по
3-ій — ще й ікос святому, по 6-ій — й ікос свята.
[8] Μαρκ. Καιφαλ. ξε /Марко, розділ 65/ і у Церковному Оці, розділ 8,
арк. 20: а інколи октоїха — 5 і свята — 3 (7 вересня).
[9] Напр. 7 вересня; так і Марко: однак, оскільки за грецьким уставом
недільних кондаків нема, то береться на всіх часах лише кондак передсвяття
(Καιφ. οζ/розділ 77/).
[10] За грецьким уставом, оскільки немає недільного кондака, буде
Слава, і нині: кондак передсвяття. Якщо й святий має щось, то береться ще й
йому те, що має (Μαρκ. Καιφ. ξε /Марко, розділ 65/).
Немає коментарів:
Дописати коментар