четвер, 1 лютого 2018 р.

Передсвяття зі святим безполієлейним у неділю

Передсвяття зі святим безполієлейним у неділю


Примітка: Якщо випадуть два святих з посвяттям в неділю, то служба першого (другого) переноситься на інший день, згідно з рішенням еклезіярха[1].

НА ВЕЛИКІЙ ВЕЧІРНІ
1.  „Блажен муж” (згідно з уставом – усі три антифони).
2.  На „Господи, взиваю я” – 10 стихир, тобто: октоїха чергового голосу – 4, передсвяття – 3 і святому – 3. Слава: передсвяття, І нині: 1-й богородичний голосу. Якщо наславник буде святому, то відкинувши наславник передсвяття, береться Слава: наславник святому, І нині: 1-й богородичний голосу[2].
- Якщо буде святий на 6, тоді буде недільних – З, передсвяття – 3 і святому – 4, Слава: святому, І нині: 1-й богородичний голосу[3].
3.  На стиховні: стихири недільні, Слава, і нині: передсвяття. Якщо буде наславник святому, то після нього на „І нині” береться передсвяттю.
4. На кінці: тропар недільний, Слава: святого, І нині: передсвяття.
5.  Відпуст великий з поминанням служби недільної і святого[4].
НА ПОВЕЧІР’Ї: По „Достойно” – кондак передсвяття один[5].
НА ПІВНІЧНІЙ: Троїчний канон чергового голосу і все інше, за звичаєм.

НА ВЕЛИКІЙ УТРЕНІ
1.  На „Бог Господь”: тропар недільний двічі, Слава: святому, І нині: передсвяття.
2. Все інше до канону – недільне, як звичайно.
3.  Канонів 4 на 14, тобто: перший – недільний октоїха з ірмосом на 4 і другий – октоїха Богородиці на 2, також передсвяття на 4 і святого на 4[6]. (Якщо святий – на 6, то тут береться тільки на 4). Катавасія після кожної пісні – чергова. По 3-ій пісні – кондак-ікос передсвяття і святого, Слава: сідальний святого, І нині: передсвяття. По 6-ій пісні – кондак-ікос недільні. По 9-ій – „Свят Бог наш” тричі і недільний світильний, Слава: святого, І нині: передсвяття[7].
4.  Хвалитних стихир – 8, тобто: октоїха – 4 і святому –  4, якщо має, з двома окремими його приспівами; якщо святий не має, тоді свята на 4 (зі стиховні з їхніми приспівами); також Слава: стихира свята, І нині: „Преблагословенна”[8].
5.  Після славослов’я – тропар недільний, один з двох звичайних.
6. Відпуст великий, як на вечірні.

НА ЧАСАХ
На всіх: тропар недільний, також Слава: на 1-му і 3-му – ще й передсвяття, на 6-му і 9-му – ще й святому. Кондак, недільний і свята, відмовляємо поперемінне, тобто на 1-му і на 6-му – передсвяття, а на 3-му і 9-му – недільний[9].

НА ЛІТУРГІЇ
Вся служба – тільки неділі, крім тропарів, бо вони беруться і передсвяття з недільними, тобто недільний і передсвяття, Слава: кондак недільний, І нині: передсвяття[10].


[1] Μαρκ. Καιφ. ξ•β /Марко, розділ 69/; Мінея 20 листопада.
[2] Μαρκ. Καιφ. ξε /Марко, розділ 65/; рукописний типик, розділ 22; мінея 9 вересня в посвяття, що підлягає спільному правилу з передсвяттям.
[3] Мінея 9 вересня, тобто в посвяття.
[4] За стародавнім уставом, в неділю, з огляду на всенічне, бралось усе на малій вечірні лише недільне, за звичаєм. Але на великій вечірні на литії: одна стихира храму, а також стихири передсвяття зі стиховні утрені. На благословенні хлібів: тропар „Богородице Діво” двічі і передсвяття раз (мінея 7 вересня), а Марко: „Богородице Діво” тричі без посвяття (Καιφ. ξε /розділ 65/).
[5] Перемиський типик приписує іпакой, також Слава, і нині: свята. Грецький устав не подає нічого, бо мається на увазі всенічне, що виключає повечір’я. Але тому, що в грецьких часословах на часах кондак свята виключає іпакой, подібно й розділ 77 Марка, то можна і тут на повечір’ї брати один кондак передсвяття без іпакоя. Подібно й у віддання свята кондак свята виключає іпакой (мінея 14 січня).
[6] Мінея 21 листопада; Московський типик 21 листопада і Марко в розділі 8 подає так і це можна витягнути з уставу 7 вересня і 5 серпня, коли святі цих днів випадають у посвяття в неділю; бо мають канон лише на 4, хоч вони на 6, як це видно з позначок, поданих у місяцеслові при їхніх наголовках.
[7] 3 Напр. 7 вересня. За грецьким уставом Марка: Από γ ωδής Κοντακιον του Αγιου, ει έχει, η το Κάθισμα του Αγιου, δόξα του Αγιου, και νυν το της Εορτής. Αφ. έκτης Κοντακιον της Εορτής. (Καιφ. ξε) /По 3-ій пісні — кондак святого, якщо має, або сідальний святого, Слава: святого, І нині: свята. По 6-ій пісні — кондак свята (розділ 65)/. В розділі 8 Марка Церковного Ока: по 3-ій — ще й ікос святому, по 6-ій — й ікос свята.
[8] Μαρκ. Καιφαλ. ξε /Марко, розділ 65/ і у Церковному Оці, розділ 8, арк. 20: а інколи октоїха — 5 і свята — 3 (7 вересня).
[9] Напр. 7 вересня; так і Марко: однак, оскільки за грецьким уставом недільних кондаків нема, то береться на всіх часах лише кондак передсвяття (Καιφ. οζ/розділ 77/).
[10] За грецьким уставом, оскільки немає недільного кондака, буде Слава, і нині: кондак передсвяття. Якщо й святий має щось, то береться ще й йому те, що має (Μαρκ. Καιφ. ξε /Марко, розділ 65/).

Немає коментарів:

Дописати коментар