Святий безполієлейний у дні седмичні
(ЗА ВИНЯТКОМ СУБОТИ)
НА ВЕЧІРНІ
1. Катизма чергова[1].
В неділю ввечері, з огляду на все-нічне, що інколи буває, катизми немає; у
свята ввечері, що їм устав приписує всенічне, чергова катизма не береться.
2. На „Господи,
взиваю я” –
6 стихир: октоїха чергового голосу – 3[2] і з мінеї святого – 3. Слава, і
нині: богородичний (або хрестобогородичний), що після стихир святого. Якщо в
мінеї буде наславник святому, тоді співаємо Слава: наславник, І нині: богородичний
октоїха за голосом наславника і за днем тижня, від „Господи, взиваю я”. Такий
наславник, за уставом Грецького типика, співається двома хорами разом ενουμενων των
δυο χορών. (Καιφ. ε.)[3].
- Якщо випаде два
святі, то стихири октоїха не співаються, а співаємо з мінеї першому святому – 3
і другому – З, Слава, і нині: богородичний (або хрестобогородичний), що по
стихирах другого святого. Якщо першому святому буде наславник, тоді й
богородичний добираємо до нього, як вгорі для одного святого.
- Якщо випаде святий
на 6, то не береться нічого з октоїха, а співаємо всі 6 стихир тільки святому.
До його наславника добираємо богородичний звичайний за голосом наславника і за
днем тижня.
3. Прокімен дня тижня, що в чині вечірні в часослові.
4. На стиховні: всі
стихири з октоїха, з двома приспівами, поданими в часослові в чині вечірні;
тільки Слава: святому, якщо буде в мінеї, тоді І нині: богородичний стиховні
октоїха, за голосом наславника і днем тижня.
5. Тропар святого,
Слава, і нині: богородичний відпустовий з часослова, за голосом тропаря святого
і за днем тижня.
- Якщо випаде два
святі, то буде тропар першому святому, Слава: другому, І нині: богородичний
відпустовий за голосом другого святого і за днем тижня[4].
НА ПОВЕЧІР’Ї
1. Канон Богородиці
октоїха, чергового голосу, саме так, як в октоїсі, тобто кожна пісня з ірмосом
на 5, без катавасій і без єктеній, тільки по 6-ій пісні – „Господи, помилуй”
(3), також Слава, і нині: сідальний.
2. Тропарі після
„Достойно”: храму, якщо господній або богородичний, а також дня тижня, й інші
чотири, що в часослові в чині малого повечір’я. Якщо храм святого, то спочатку
– дня, а тоді – храму. В середу і п’ятницю, якщо храм господній або
богородичний, немає потреби відмовляти спочатку храму, тому що хресний тропар –
господній[5].
НА ПІВНІЧНІЙ: Все саме так, як у часослові на повсякденній.
НА УТРЕНІ
1. На „Бог Господь”:
тропар святого двічі, Слава, і нині: богородичний відпустовий за голосом
тропаря святого і за днем тижня[6].
- Якщо випаде два святі, то буде тропар першому святому
двічі, Слава: другому раз, І нині: богородичний відпустовий за голосом другого
святого[7].
2. Катизми чергові,
звичайно дві, після кожної з яких іде мала єктенія і сідальний октоїха[8].
3. Канонів 3 на 14: перший октоїха з ірмосом на 6, другий
октоїха без ірмоса, на 4, і святого мінеї без ірмоса, на 4. Ірмоси бо беруться
тільки першого канону. Катавасія тільки по 3-ій, 6-ій, 8-ій і 9-ій пісні –
ірмос останнього канону, тобто святого[9].
По 3-ій пісні – сідальний святого, по 6-ій – кондак-ікос святого, якщо має, по
9-ій – світильний з октоїха, також Слава: світильний святого, якщо має, І нині:
богородичний світильного святого. Якщо святий не має світильного, то Слава, і
нині: богородичний світильного октоїха. Тільки в середу і п’ятницю, тому що
світильний святого не має хрестобогородимного, а тільки богородичний, береться
хрестобогородичний світильного октоїха. Також і в четвер, бо тоді богородичний
октоїха – окремий, що відноситься до св. Миколая, служба якого провідна в цей
день, береться богородичний октоїха, а не мінеї[10].
- Якщо випаде два святі, то буде канон октоїха перший
(другий бо не береться) з ірмосом на 6; також канон першого святого, без
ірмоса, на 4, і другого без ірмоса, на 4[11].
Катавасія по 3-ій, 6-ій 8-ій і 9-ій пісні – ірмос другого канону[12].
По 3-ій пісні – кондак-ікос другого святого, якщо має, тоді сідальний першого
святого без богородичного, Слава: сідальний другого святого, І нині: його
богородичний[13]. По
6-ій пісні – кондак-ікос першого святого, по 9-ій пісні – світильний октоїха,
також світильний першого святого, Слава: другого, якщо має, І нині: його
богородичний[14].
- Якщо випаде святий
на 6, то буде канон октоїха перший з ірмосом на 4, не беручи в ньому два
мученичних (крім четверга, коли нема мученичних), також другий октоїха на 4 і з
мінеї святого на 6[15].
Інше все в каноні – як з одним святим на 4.
4. Стиховня – вся
октоїха, тільки якщо буде наславник в мінеї святому, то на „І нині” береться
богородичний зі стиховні утрені за голосом наславника і за днем тижня.
5. На кінці: тропар святого, Слава, і нині: богородичний
відпустовий за голосом тропаря святого і за днем тижня, інший від того, що був
на вечірні і на „Бог Господь”.
- Якщо випаде два святі, то буде тропар першого, Слава:
другого, І нині: богородичний за голосом другого і за днем тижня[16].
Примітка про святого на 6
1. Деколи святий на
6 не має нічого більше, ніж святий на 4, крім шести тропарів в піснях канону
утрені і шести стихир на „Господи, взиваю я”, якщо не збігається зі службою
якогось свята; тоді бо будуть на „Господи, взиваю я” 3 стихири святу і 3
святому (9 вересня).
2. Деколи має ще й
на стиховні утрені, після стихир октоїха, одну стихиру з власним приспівом, а
до того ще й наславник (17 листопада).
3. Деколи має
хвалитні стихири, числом 4, а опісля – мале славослов’я і стиховню октоїха, на
своїм місці (6 вересня і 7 жовтня). Одначе, в цьому випадку, рішення
залишається настоятелеві: брати велике славослов’я без стиховні, або мале зі
стиховнею[17].
4. Деколи має не
тільки хвалитні стихири і велике славослов’я, але ще й на „Господи, взиваю я”
догмат за голосом наславника і цілу власну стиховню, а по тропарях –
богородичний недільний на вечірні і на утрені. На утрені – власні сідальні і на
каноні – катавасію чергову по кожній пісні (23 жовтня і 25 липня). Якщо буде
служба господня або богородична на 6, то канон тільки цієї служби, без
октоїхової (2 липня і 16 та 31 серпня).
НА ЧАСАХ
Тропарі і кондаки: на 1-му – дня тижня, на 3-му і 9-му –
святого, на 6-му – храму[18].
- Якщо випаде два святі, то тропар і кондак на 1-му масі будуть
дня тижня, на 3-му – першому святому, на 6-му – храму, на 9-му – другому
святому[19].
НА ЛІТУРГІЇ
За загальним нашим звичаєм все береться тільки дня, тобто:
1. Тропар дня тижня, також Слава: кондак його, І нині:
кондак храму, якщо господній або богородичний. Якщо храм святого – то загальний
богородичний „Заступнице” („Предстательство”)[20],
або один зі свят Богородиці, за голосом[21].
В середу і п’ятницю не добираємо богородичних, але тропар дня заступаємо
кондаком дня з приспівом „Слава, і нині”, тому що цей кондак – господній.
2. Прокімен, алилуя, причасний – дня (наприкінці Апостола
або нашого служебника).
3. Апостол і євангелія – дня тижня, чергові по Зісланні Св.
Духа[22].
Примітки
1. Якщо береться служба тільки святому, то богородичний або
кондак храму береться один з вищеназваних.
2. Якщо служба
тільки за одну якусь потребу, то богородичний буде за потребу, а де його нема,
то тропар служби за потребу заступається її кондаком (з приспівом „Слава, і
нині”); не мусить він бути господнім.
3. Якщо береться служба
і дня, і святому, тоді служба дня попереджає святого і буде тропар дня, потім –
святого і кондак дня, також Слава: кондак святого, І нині: богородичний або
кондак храму, один з вищеназваних. В середу і п’ятницю кондак святого
заступається кондаком дня.
4. Якщо береться
служба дня або святого і за потребу, тоді служба дня або святого попереджає
службу за потребу і буде тропар дня або святого і за потребу, також кондак дня
або святого, Слава: кондак за потребу, І нині: богородичний за потребу, якщо
такий буде. В середу і п’ятницю: кондак за потребу заступається кондаком дня; а
коли треба не має богородичного, то буде Слава: кондак дня, І нині: кондак за
потребу.
5. Службу за
потребу, за постановою Львівського Синоду[23],
завжди належить брати саму, крім апостола і євангелії дня, що можуть
поєднуватись зі службою за померлих і попереджають її апостол і євангелію.
6. В соборних
церквах, де правильно і щоденно відправляється богослужіння, не слід полишати
апостола і євангелії дня і тут краще читати апост.-євангелію дня, ніж святого,
бо апостол-євангелії святих частіше повторюються протягом року, а дня – ні[24].
7. Якщо буде кілька прокіменів, алилуя,
апостол-євангелій і причасних, то треба знати, як їх брати. Знай спочатку, що в
церковних уставах більше двох не подається, за винятком апостол-євангелій, яких
лише в слов’янських уставах подається й три, бо слов’яни багатші моліннями за
греків. Де бо збігаються три читання грецькі устави чергове
не подають, а слов’янські беруть його під заспів першого читання, неначе одне з
ним[25].
Коли це неможливо, з нагоди якогось великого свята, тоді наказують брати його в
день перед тим під заспів з черговим[26].
Одначе, цей устав зберігся у нас хіба що в соборних церквах, в інших бо
звичайно беруть тільки один апостол-євангелію, як і одну службу або дня,
або святого, або
одну за потребу.
Якщо, отже, будуть
два прокімени і два алилуя, то беруться обидва під один розділ, тобто обидва
прокімени – перед заспівом першого читання, обидва алилуя – по закінченні
другого читання. Одначе перший прокімен береться двічі, а саме: раз – перед і
раз – після стиха, другий – тільки раз і
без стиха, бо в цьому випадку устав стиха не подає. Подібно і „алилуя”: обидва
його стихи беруться тільки першої служби, а другої – тільки один перший стих[27].
Заголовок, тобто від кого: від Павла, від Матея або від іншого, береться тільки
першого читання, а інших звичайно не береться, хоча краще було б проголошувати
наголовки й інших читань, бо не байдуже слухачам знати, читання якого св.
автора виголошується; і з цієї тільки рації мав би певний сенс устав, що
наказує брати чергове читання під заспів, брати бо одне читання під заспів
другого означає злиття його з попереднім через те, що не виголошується його
заголовок. Якщо не називається наголовок і наступного третього читання, що
береться не під заспів, то треба було б сказати, що й це третє читання береться
під заспів. „Будьмо уважні” виголошується тільки на початку першого читання.
Якщо будуть два причасники, то „алилуя”
відмовляється тільки по
закінченні другого[28].
[1] Шукай за змістом, поданим на початку псалтиря. Псалтир поділяється
на три частини, з яких перша охоплює всі тижні від неділі ап.Томи до Великої
чотиридесятниці, друга — Вел. чотиридесятницю, третя — Страсну седмицю. У
Світлу седмицю Псалтир не читається.
[2] Так як октоїх подає 6 стихир, а устав не визначає які 3 з 6 брати,
тому залишаємо це на розсуд читаючому. Однак, щоб сказати як краще, спочатку
пригадаємо, що щоденна служба октоїха — подвійна, тобто: в понеділок — покаянна
і безтілесним, у вівторок — покаянна і Предтечі, в середу і п’ятницю — хресту
та Богородиці, в четвер — апостолам і Миколаєві, в суботу — всім святим і
померлим. Отже, щоб не відкидати жодної з двох служб дня седмичного, Грецький
октоїх (Παρακλητική /Параклетика/), надрукований у „Пропаганді” 1738, подає з
трьох стихир першої служби лише дві перших стихири, а з трьох стихир другої
служби — тільки одну, першу. В нас, щоб не залишились надаремно надрукованими
стихири, подані в октоїсі, можна було б співати поперемінне всі три стихири
першої служби і всі три стихири другої служби, тобто одного року, непарного, —
три першої служби, а другого року, парного, — три другої служби, або, ще краще
— одного року дві перших стихири першої служби й одну стихиру, першу, другої
служби, а другого року — одну стихиру, третю, першої служби і дві останніх
другої служби. Грецький типик не бере нічого з октоїха, а лише три стихири з
мінеї на 6, повторюючи кожну (Καιφ. ε /розділ 5/). Московський типик бере три
перших стихири богородичних з октоїха, яких у наших виданнях немає, але
знаходимо їх у грецько-венеціянському виданні; Московський октоїх 1782 року має
ті самі стихири, що і ми.
[3] В Грецькій мінеї після наславника святому додається й його
богородичний. Якщо нема наславника, то зазначаються тільки початковими словами
певні найзагальніші богородичні октоїха; мається на увазі, що вони відомі, хоч
чисельність октоїхових видань робить незручним їх пошук. Наведемо тут деякі: 1.
Θεοτόκε, συ ει ο άμπελος „Богородице, ти лоза” (Венеціянський Октоїх, голос 6,
на стиховні); θεον σαρκοΰεντα εκ σου „Бога втіленого від тебе” (голос 6, в
суботу, хвалитні, московське видання); Δέσποινα προσδεξαι „Владичице, прийми”
(голос 8, в суботу на утрені; Την πασαν ελπίδα „Всю надію” (голос 2, в четвер,
на стиховні утрені). Деколи богородичний не зазначається навіть початковими
словами, а лише називається загально: θεοτοκιον ομοιον /богородичний подібний/,
або тільки: θεοτοκιον /богородичний/ (Мінея 3 вересня, 2 серпня); в цьому
випадку треба добирати богородичний з октоїха. Чотири вищеназвані богородичні
подаються і на „Господи, взиваю я”, і на стиховні (Мінея 1 і 3 листопада, 5
грудня, 1 липня). В останньому виданні Венеціянської Мінеї богородичні
подаються майже завжди повністю. Але в нас, на кінці кожного тому мінеї
подаються всі богородичні, що беруться на „Господи, взиваю я” і на стиховні, і
не тільки на кожний голос, але і на кожний день тижня, щоб багато разів не
повторювати ті самі богородичні. В Почаївському трефологіоні подаються
богородичні лише за голосом, а не й за днем; і в загальних службах деколи
наводяться тільки перші слова, а самі не подаються.
[4] Московський типик, розділ 52, і Перемиський, стор. 114.
[5] Грецькі часослови подають тільки тропар святому, якщо буде, якщо —
ні, то чотири вищеназвані тропарі.
[6] Μαρκ. Καιφ. οε /Марко, розділ 75/.
[7] Московський типик, розділ 52, і Перемиський, стор. 115.
[8] Коли мають читатися дві
катизми, а коли три, зазначили ми в примітці до чину повсякденної утрені на
стор. 41. Щодо малих єктеній, які читаються між катизмами і сідальними,
Львівський Синод, наші часослови і наші служебники (на кінці) подають їх і на
малих утренях, а вживають їх також і греко-мелхіти (за свідоцтвом їхнього
патріярха бл. п. Климента Бахуса). Навпаки в Російському типику, ухваленому
їхнім Правительствуючим Синодом (московське видання 1859 року), в чині
повсякденної утрені пишеться, що їх відмовляє священик лише на всенічному і
коли відзначається пам’ять святих, що мають полієлей і славослов’я; подібно і в
новому Волохо-Букарештському типику, в якому в чині повсякденної утрені
подається: „Беремо сідальні з октоїха без єктеній” (неперекладне); і додає: „В
монастирях, звичайно, між катизмами беруться єктенії тільки в неділю і коли
випадають особливіші святі”. З Грецького типика не можна зробити жодного
висновку, бо в ньому не згадуються малі єктенії ані на малій утрені, ані на
великій, ані перед каноном, ані після канону. Припускається в типику, що це
всім відоме. З уставу Грецької тріоді, поданого на утрені в М’ясопусну суботу,
можна зробити висновок, що ці єктенії належить відмовляти й на малих утренях.
Бо подає: η συνηιϊης στιχολογια. Εν δε
ταις συναπταις πασαις της στιχολογιας και του Κανόνος, μνημονεύονται πάντες οι
προαπελΰοντες Πατέρες και αδελφοί ημων/Звичайна стихологія. У всіх малих
єктеніях стихології і канону згадуються всі, що від нас відійшли, отці і браття
наші/. Нехай кожний дотримується уставу і звичаю своєї Церкви. Зрештою, на нашу
думку, пізніші устави відкидають тут єктенії тільки задля більшого скорочення
богослужіння; якщо б одинокою відміною між малою і великою утренями було
відкидання або вживання єктеній, то відміна ця мала б бути зазначена в якомусь
місці стародавніх богослужбових книг; однак, цього не зустрічається. Яким має
бути виголос третьої єктенії, в жодній з церковних книг не зазначається. Тому
примушені ми запозичити його з великої утрені. На великій утрені в слов’янських
книгах подаються два виголоси, які вживаються на третій єктенії, тобто один —
на неділю „Бо благословиться” і другий — на полієлейні свята „Бо святиться”.
Задля відміни дня недільного від дня звичайного, на малій утрені слушно вживати
другий „Бо святиться”, хоча не зле було б вживати і перший „Бо благословиться”
(Οτι ευλογητοα), бо у грецьких книгах знаходимо тільки цей один виголос, без
різниці дня. Щодо сідальних, то вони беруться по два або по три після кожної
стихології, в залежності від видання, крім богородичного. У львівських виданнях
октоїха і в грецько-венеціянському тільки до богородичного приспівується
„Слава, і нині”. В почаївському і московському подається ще й окремий приспів
до кожного другого, або й до третього сідального. Цей приспів, відповідно до
змісту сідального: в понеділок і вівторок — покаянний „Господи, не гнівом
твоїм”; в середу і п’ятницю — хресний, а в четвер — апостольський; до третього
сідального, що мученичний — й мученичний приспів: „Дивний Бог у святих своїх”.
[9] Після названих пісень канону святого мінея подає його ірмос.
[10] Почаївський октоїх, на кінці.
[11] Почаївський октоїх, на кінці, арк. 7, на звор.
[12] Див. мінею грецько-венеціянського видання, коли два святих; напр.
2 вересня.
[13] Напр. мінея 4 вересня. Частіше в мінеї, коли випаде два святі,
тільки один, перший, має кондак і ікос. Так 2 і 3 вересня. У трефологіоні кожна
загальна служба має кондак і ікос.
[14] Октоїхи Почаївський і Московський, на кінці.
[15] Напр. мінея 24 жовтня.
[16] Октоїхи Почаївський і Московський, на кінці.
[17] Почаївський трефологіон, 12
листопада, 4 грудня. Так само і Грецька мінея, 23 вересня: Μη ύαυμαζης περί της
μεγάλης Δοξολογίας: εξεστι γαρ, ως ο το Τυπικον συγγραψαμενος λέγει, και της Οκτωηχου ψαλλομενης, και ως εν ετερω Τυπικω είδαμε ν, του Τω Κυριω
ασωμεν λεγομένου, ποιησαι την μεγαλην Δοξολογιαν. Ει δ ουν βουλει, είπε και
Αποστιχον της Οκτωηχου /Не дивуйся щодо великого славослов’я; дозволяється, як
це каже той, що відредагував типикон, брати велике славослов’я, коли співається
октоїх і коли виголошується „Господеві співаймо”, як ми бачили в другому
типиконі. А, якщо хочеш, додай й апостих октоїха/.
[18] Львівський Синод в чині часів: за попереднім уставом тропар і
кондак — тільки святому на всіх часах (Московський октоїх, арк. 358). Якщо
святий не мав тропаря чи кондака, тоді брались тропарі, подані в часослові в
чині часів (які сьогодні обмежуємо Великою чотиридесятницею), як випливає з
грецьких часословів.
[19] Перемиський типик, стор.
116. За попереднім уставом на всіх часах — тропар першого святого,
Слава: другого; кондаки — поперемінно, тобто: на 1-му і 6-му — першому, на 3-му
і 9-му — другому святому. (Московський типик, розділ 58).
[20] Наш служебник в понеділок другого тижня по Зісланні Святого Духа;
так само і мінея 26 вересня, в якій говориться: „а тропарі і кондаки храмів
святих не беруться”.
[21] Перемиський типик 1852 року видання, стор. 110.
[22] Грецький типик подає цілу службу тільки святому, а апостол і
євангелію — спочатку дня, а тоді святому; Προκειμενον του κατά την ημεραν
Αγιου, Αλληλούια του Αγιου, Ευαγγελιον της ημέρας και του Αγιου. (Καιφ.
σ)/Прокімен святого дня, алилуя святого, євангелія дня і святого (розділ 6)/.
Так само і в розділі 99, Марко. Хоча цей устав подається лише у суботній
службі, однак, належить розуміти, що і в інші дні тижня так повинно бути.
Слов’янські устави приписують всю службу дневі і святому, якщо має, а тропарі —
ще й храму, якщо він господній або богородичний. Московський типик також
приписує храмові, якщо храм святого (хоча це не узгіднюється з уставом того
самого типика, поданому 26 вересня і 30 січня); цей самий типик закінчує
кондаки кондаком за померлих „Зо святими упокой” з приспівом „Слава” і кондаком
храму, якщо він господній або богородичний, якщо — ні, то звичайним
„Предстательство” („Заступнице”) з приспівом „І нині” (розділ 52). Цей звичай
знаходимо і у греко-італійців і греко-мелхітів, але немає його у царгородських
греків і святогорців (атон.), за винятком деяких. Але, оскільки за уставом
Грецького типика, мали б братися два апостоли й дві євангелії, а за
слов’янським уставом, ще й вся служба дня і святого, якщо має, і, оскільки
багато святих (понад сто вісімдесят) мають апостол і євангелію, як це випливає
зі змісту апостол-євангелії, тому-то, щоб скоротити тривання богослужіння,
послідовники грецького обряду почали вже від багатьох років відкидати деякі
устави; тому-то й наші русини беруть на Літургії лише службу дня, а святого
безполієлейного відкидають; деякі — навпаки: беруть лише службу святому, а
відкидають службу дня, як про це свідчить Почаївський служебник 1765 року, що
подає апостол і євангелію тільки на неділі, а на дні тижня — лише у Світлу
седмицю і в седмицю по Зісланні Святого Духа, подібно як і латинські
служебники, що подають апостол і євангелію дня тільки у цих двох згаданих
тижнях, на велику Чотиридесятницю і на деякі інші дні. Цей звичай знаходимо і у
греко-італійців, дотримуються його також деякі з тих, що називаються
православними, яких оскаржує Московський типик, кажучи: „Не бере Вселенська
Церква ані на „Блаженних”, ані на Літургіях апостол і євангелію на кожний день
святим, лише чергове, тобто стовп протягом цілого року, за послідовністю, як
також і вибраних святих, що мають апостол і євангелію. А якщо й читається
кожного дня апостол і євангелія святого, то це від власного незнання, а не за
церковним уставом” (розділ 58, на кінці). Саме так й у рукописі трьохсотлітньої
Євангелії, що у нас. Однак, цього уставу Вселенської Церкви не дотримується
Царгородський Архиєрей, називаний вселенським, ані підлеглі йому Церкви, які
(за свідченням архиєрея Венямина Νεαπολεος /Неаполя/, що жив у Царгороді та на
Атонській горі, який за наших часів прийняв церковне з’єднання) мають звичай,
також і по монастирях, брати апостол і євангелію тільки дня, якщо святий не
має, якщо має, то лише святому, і в іншому притримуються нового Царгородського
типика, надрукованого в патріяршій друкарні 1851 року, позначеного патріяршою
печаткою та підтвердженого підписами всіх патріярхів та підлеглих їм архиєреїв.
В цьому типику там, де устав подає два апостоли і євангелії, подається один
апостол-євангелія, тобто апостол — першої служби, а євангелія — другої служби.
Так напр. 26 жовтня, 21 листопада, коли випадуть у неділю і на Івана Богослова
8 травня, коли випадає на Вознесіння.
[23] Титул 12, розділ 1, § 1, ч. 3.
[24] Найважливіші читання, без
сумніву, — недільні
і суботні, оскільки в найдавніших
євангеліях читання подаються тільки на ці два дні тижня, так в Остромировій і у
двох ватиканських: одній грецькій
IX століття і
одній слов’янській глаголицькій
XI століття.
[25] Напр. 7 вересня в неділю перед Воздвиженням.
[26] Напр. 20 листопада.
[27] Напр. мінея 13 вересня, 26 жовтня, 1 листопада.
[28] Сьогоднішні греки, що дотримуються нового Царгородського типика,
оскільки завжди беруть тільки один апостол-євангелію, то й все інше беруть лише
по одному, тобто: один прокімен, одне алилуя і один причасний.
Немає коментарів:
Дописати коментар