четвер, 1 лютого 2018 р.

Святий полієлейний в неділю

Святий полієлейний в неділю

Святий полієлейний може бути або на 6, або на 8[1], хоча в сьогоднішніх слов’янських книгах рідко коли зустрічається полієлейний святий на 6, але на 8[2].

НА ВЕЛИКІЙ ВЕЧІРНІ
1.  Катизма „Блажен муж” (за попереднім уставом – ціла).
2.  На „Господи, взиваю я” – 10 стихир, тобто: октоїха недільних чергового голосу – 4, також святому – 6, Слава: святому, І нині: 1-й богородичний чергового голосу (догмат).
3.  Великий прокімен дня „Господь царює” і 3 читання святому.
4.  На стиховні: стихири недільні октоїха, Слава: святому, І нині: богородичний з недільної стиховні за голосом наславника[3].
5.  На кінці: тропар недільний, Слава: святому, І нині: богородичний недільний за голосом тропаря святого[4].
6. Відпуст великий з поминанням недільним і святого.

НА ПОВЕЧІР’Ї
Троїчний канон октоїха чергового голосу. По трисвятому – кондак святому один[5].

НА ВЕЛИКІЙ УТРЕНІ
1.  На „Бог Господь”: тропар недільний голосу двічі, Слава: святому, І нині: богородичний з недільних за голосом тропаря святого[6].
2. Катизми – дві перших чергових зі звичайними їхніми недільними сідальними октоїха, також полієлей з величаннями святого й „Ангельський хор”, мала єктенія з виголосом „Бо благословиться” і іпакой голосу, також 1-й і 2-й сідальний святого по разу без богородичних, Слава: 3-й сідальний святого, І нині: його богородичний[7]. (Марко в розділі 65 приписує 1-й богородичний голосу).
3.  Степенна чергового голосу і все інше до канону – неділі.
4.  Канонів 3 на 14. Якщо відзначається святий на 8, то буде канон недільний октоїха з ірмосом на 4 і Богородиці на 2[8], і святого на 8[9]; якщо відзначається на 6, то буде канон недільний з ірмосом на 4 і Богородиці на 4, і святому на 6[10]. Хрестовоскресний в обох випадках не береться[11].
Катавасія чергова після кожної пісні. По 3-ій пісні – кондак-ікос і сідельний святого; по 6-ій – кондак-ікос недільний; по 9-ій – світильний недільний, Слава: світильний святого, І нині: богородичний недільного світильного[12].
5. Хвалитних стихир – 8: недільних октоїха чергового голосу – 4 і святого зі „Слава” – 4, з двома його приспівами[13], поданими на стиховні вечірні. Слава: стихира євангельська чергова, І нині: „Преблагословенна”.
6. По великому славослов’ї – тропар недільний, один з двох звичайних, тобто в непарному голосі – „Сьогодні спасіння світу”; в парному голосі – „Воскресши із гробу”.
7.  Відпуст великий з поминанням служби недільної і святого.

НА ЧАСАХ
На всіх часах: тропар недільний, також Слава: святому, кондаки – поперемінне, тобто: на 1-му і 6-му – недільний, на 3-му і 9-му – святому[14].

НА ЛІТУРГІЇ
1. Тропар недільний і святого; також кондак недільний, Слава: святого, І нині: богородичний або один зі свят богородичних за голосом наславника, або інший, як подали ми в першому випадку на стор. 53.
2. Прокімен, апостол, алилуя, євангелія і причасний – спочатку неділі, а після – святому.




[1] Μαρκ. Καιφ. об /Марко, розділ 79/ і давній рукописний типик, добре і розумно укладений, що його маємо, приписує: „Коли випаде святий, що його пам’ять відзначаємо на 8 і який має полі-єлей. Якщо випаде святий, що його пам’ять відзначаємо на 6 і який має полієлей (розділ 35). Подібно також і давній рукописний типик св. Онуфрія у Львові.
[2] На 6 маєш у Почаївському трефологіоні 10 травня, в Грецько-Венеціянській мінеї 11 січня; в Оці Церковному і в Рукописі Отців Василіан 21 травня.
[3] Почаївський  октоїх   1880  року,  на  кінці   арк.   7,  на  звор.; Московський типик, розділ 4. Деколи полієлейному святому в мінеї подається литія без благословення хлібів: „оскільки, — подає Почаївський Служебник, — не завжди буває благословення хлібів, хоч і співається литія, але тільки на всенічному”. (На початку утрені); однак, у нас співають литію тільки на всенічному.
[4] Львівський Синод. Див. напр. і великопісну тріодь, 2-а неділя Великого посту (Почаїв 1784, арк. 91, на звор). Попередній устав цього не має, оскільки подає всенічне.
[5] Львівський Синод; Перемиський типик, стор. 84.
[6] Львівський Синод і Московський типик, розділ 4.
[7] Львівський Синод. Так і Московський типик в розділі 4; тільки в ньому нічого не сказано про величання, бо вони — Пізніший винахід греко-слов’ян; однак, подає величання в випадку святого зі всенічним, в роз. 2.
[8] Що за чергою октоїха; бо якщо й два канони Богородиці, що співаються на полієлейних святих, перед їхнім каноном, подані в наших трефологіонах після загальних служб, рівновартісні з іншими богородичними октоїховими канонами, однак, оскільки черговий канон октоїха вже під рукою, то на треба шукати іншого в іншій книзі.
[9] Марко, розділ 95, і Почаївський октоїх на кінці арк. 7, на звор.
[10] Марко, розділ 79; але Почаївський октоїх подає недільний канон на 4, богородичний на 2 і святого на 6.
[11] Церковне Око в розділі 2, також і новий Московський типик в розділі 4 і наш Перемиський подають 4 канони: „Недільний з ірмосом на 4, Хрестовоскресний на 2, богородичний на 2 і святого на 6”. А Московський типик додає: „Якщо святого два канони, то обидва канони на 8, а Хрестовоскресний відкидається”. Однак, ці типики не узгоджуються з Грецьким типиком, що каже: Ιστεον ουν, ότι ει εορτάζεται ο Αγιος του Μηναίου, καταλιμπανεται ο Σταυροαναστασνμος Κανών της Οκτωηχου (Καιφ. β) /Отже, треба знати, що, якщо відзначається пам’ять святого мінеї, відкидається Хрестовоскресний канон октоїха (розділ 2)/; не узгоджуються і з Марком, що в розділі 79, περί Αγιου έχοντος Πολυελεον /про святого, що мас полієлей/ каже про канон: о Αναστάσιμος εις δ Θεοτόκου εις δ και Αγιου εις σ ει δε εισι δυο Αγιοι, εις η /недільний на 4, Богородиці на 4, святого на 6, а якщо два святих, то на 8/.
[12] Московський типик, розділ 4, і Перемиський, стор. 85. — Марко в розділах 78 і 79 приписує по 3-ій пісні сідальний святого, Слава, і нині: 1-й богородичний голосу, тобто недільний, по 6-ій — кондак святого. Новий Царгородський Типик по 3-ій пісні: Κοντακιον το αναστασιμον χύμα, είτα ψαλλεται το Κάθισμα του Αγιου, και το θεοτοκιον; μετά δε την εκτην ωδην Κοντακιον και Οίκος του εορταζομενου Αγιου /кондак недільний потиху, відтак співається катизма святого і богородичний. А по 6-ій пісні — кондак-ікос святого, пам’ять якого відзначається/. Грецький типик в розділі 2, по 3-ій пісні — Κάθισμα του Μηναίου /катизма мінеї/, по 6-ій — Κοντακιον του Αγιου /кондак святого/, по 9-ій — Εξαποστιλαριον το αναστασιμον και του Αγιου ει εορτάζεται, και το θεοτοκιον /екзапостолярій (світильний) недільний і святого, якщо його день та богородичний/, але не зазначає, який богородичний; однак, слов’янські устави слушно приписують богородичний недільного світильного, бо він відповідає, недільній євангелії.
[13] Московський типик, розділ 3, і Перемиський, стор. 85; мінея, напр. 26 жовтня; подібно й Царгородський типик, напр. 5 грудня.
[14] Московський типик, розділ 4; а Перемиський на 6-му часі приписує тропар і кондак храму, однак, Львівський Синод наказує в цьому випадку храму відкидати (в чині звичайних часів).

Немає коментарів:

Дописати коментар