ЗАГАЛЬНІ УСТАВИ РІЗНИМ СЛУЖБАМ
ОКТОЇХА І МІНЕЇ
Уставів таких, або взірців загальних богослужінь – 20,
тобто 7 – поза святом, а 13 – в середині свята так, як подається нижче:
ПОЗА СВЯТОМ
1. Святий
безполієлейний в неділю
2. ,, в дні
седмичні, крім суботи
3. ,, в суботу
4. Святий полієлейний в
неділю
5. ,, в дні седмичні
6. Святий зі
всенічним в неділю
7. ,, в дні седмичні
В СЕРЕДИНІ СВЯТА
В передсвяття
1. Передсвяття в неділю
зі святим безполієлейним
2. ,, в седмичний
день
В свято
3. Свято господнє в неділю і седмичні дні
4. Свято
богородичне в неділю
5. ,, в дні седмичні
В посвяття
6. Посвяття в
неділю
зі святим безполієлейним
7. ,, в дні седмичні
8. Посвяття в
неділю
зі святим полієлейним
9. ,, в дні седмичні
10. Посвяття в неділю[1]
зі святим зі всенічним
11. ,, в дні
седмичні
У віддання свята
12. Віддання свята
в неділю
господнього і богородичного
13. ,, в день
седмичний
Примітка
Безполієлейний святий може бути або на 4, або на 6.
Іменування святого на 4 або на 6 залежить від числа тропарів кожної пісні його
канону на утрені. Випадків безполієлейного святого – три: тобто може випасти
або один тільки святий на 4, або два на 4, або один на 6. Коли кажемо один або
два святих, розуміємо їх з окремими службами, бо можуть бути і кілька святих,
але мати тільки одну службу. Більше ніж дві служби святим церковний устав не
подає[2].
Тепер подамо устав для кожного
з 20 вищезгаданих випадків.
[1] В цілому церковному уставі не зустрічається жодного випадку
святого зі всенічним з посвяттям у неділю, лише в середині свят П’ятидесятниці,
але тому, що свята П’ятидесятниці мають окремі устави, то коли якийсь святий зі
всенічним випаде в середині П’ятидесятниці, тоді устав для нього належить взяти
з третьої частини цього типика. Однак, з часом, може трапитись цей випадок і
поза святами П’ятидесятниці і виникне потреба окремого уставу, тому, задля
цього, до випадків свят додаємо і ці два, тобто святого зі всенічним в неділю і
в дні седмичні, а їх устав може послужити і в випадку храмового святого.
[2] За стародавнім уставом, святий на 4 може бути одним з двох видів,
тобто або з тропарем, або без тропаря; і коли святий не має тропаря, тоді на
утрені, замість „Бог Господь” співалося „алилуя” і богослужіння мало окремий
устав. Але в теперішніх наших часословах подаються тропарі на кожний день
місяця, і тому на утрені завжди співаємо „Бог Господь”, а службу „алилуя”
обмежуємо Великим постом, як і греки.
Немає коментарів:
Дописати коментар