Посвяття зі святим безполієлейним в неділю
Примітка: Якщо випадуть два святих в
неділю, тоді служба другого святого переноситься на інший день, за рішенням
еклезіярха.
НА ВЕЛИКІЙ ВЕЧІРНІ
1. Катизма звичайна
„Блажен муж” (за уставом – усі три антифони).
2. На „Господи,
взиваю я” – 10 стихир, тобто: 4 з октоїха чергового голосу, 3 посвяття і 3
святому, Слава: посвяття, І нині: 1-й богородичний чергового голосу. Якщо буде
наславник святому, то, відкинувши наславник свята, береться наславник йому, І
нині: 1-й богородичний чергового голосу.
- Якщо випаде святий на 6, тоді буде стихир недільних – З,
посвяття – 3 і святому – 4, Слава: святому, І нині: 1-й богородичний чергового
голосу.
3. На стиховні:
недільні стихири октоїха, Слава, і нині: посвяття.
4. Відпуст великий з поминанням недільним і святого[1].
НА ПОВЕЧІР’Ї: По „Достойно” з трисвятим – іпакой голосу,
Слава, і нині: кондак свята.
НА ПІВНІЧНІЙ: Троїчний канон октоїха чергового голосу й
інше, як звичайно.
НА ВЕЛИКІЙ УТРЕНІ
1. На „Бог Господь”:
тропар недільний двічі, Слава: святому, І нині: свята; все інше до недільного
канону – як звичайно.
2. Канонів 4 на 14:
недільний октоїха з ірмосом на 4, Богородиці октоїха на 2, свята на 4 і святого
на 4.
- Якщо буде святий на 6, то також – на 4. Катавасія по
кожній пісні – чергова. По 3-ій пісні –
кондак-ікос свята і святого, Слава: сідальний святого, І
нині: свята. По 6-ій – кондак-ікос недільний, на 9-ій – „Чеснішу”, по 9-ій –
„Свят Господь Бог наш”, недільний світильний, Слава: святого, І нині: свята.
3. Хвалитних стихир – 8, тобто: 4 недільних з октоїха і 4
свята з двома Їхніми приспівами. Слава: стихира євангельська, І нині: „Преблагословенна”.
- Якщо святий має хвалитні стихири, то стихири свята не
беруться і, замість них, беруться 4 стихири святому з двома його приспівами,
тобто: 3 подібні й одна самогласна, що на Слава[2],
тоді Слава: стихира євангельська, І нині: „Преблагословенна”.
4. По славослов’ї – тропар недільний, один з двох
звичайних.
5. Відпуст великий, як на вечірні.
НА ЧАСАХ
На всіх: тропар недільний, також Слава: на 1-му і 6-му – ще
й свята, на 3-му і 9-му – ще й святому. Кондак, тільки недільний і свята,
відмовляємо поперемінне, тобто: на 1-му і 6-му – свята, на 3-му і 9-му –
недільний[3].
НА ЛІТУРГІЇ
Антифони, в посвяття свята
господнього, беремо: два перших – свята, третій – звичайний з приспівом свята,
також „Прийдіте”[4]. В
посвяття богородичне – антифони звичайні у всі неділі. Тропар недільний і
свята, Слава: кондак недільний, І нині: свята і трисвяте[5].
Прокімен, апостол, алилуя, євангелія і причасний – тільки неділі[6].
[1] Про поминання свята на відпусті в посвяття нічого не знаходимо в
грецьких уставах. З уставу слов’янських тріодей і Московського типика можна
було б зробити висновок, що поминання свята належить брати лише у самий
урочистий день свята і на його віддання. Бо приписує брати великодній відпуст
впродовж цілої Світлої седмиці, кожний день якої має вид богослужіння самого
дня Воскресіння, а опісля приписує брати його на Літургії віддання Воскресіння.
Однак, сьогодні спостерігаємо загальний звичай творити святкове поминання і в
інші дні посвяття, що має й устав служебника, надрукованого у Стратині за
львівського єпископа Гедеона Балабана 1604 року, 11 років перед Церковним Оком,
який подає таке: „Знай, що святкові відпусти беруться від дня свята до віддання
свята кожного дня” (стор. 517). Подібно можна було б брати в богородичні
посвяття, але слова „сьогодні” й „урочисто” треба відкидати. Однак, в посвяття
господні краще поминання свята в неділю не брати, бо не добре поєднується з
недільним поминанням, яке повинно займати перше місце. Було б, напр. на
посвяття Різдва Христового: „Що воскрес із мертвих і що народився у вертепі у
Вифлеємі Юдейському і дав себе покласти у ясла задля нашого спасіння, Христос,
істинний Бог наш”. А в дні седмичні, крім неділі, поминання свята можна брати
без сумніву, бо тоді служба свята заступає службу октоїха і тому, замість
поминання служби дня, тобто октоїхової, добре брати поминання служби свята.
Дехто в неділю відкидає поминання недільне і бере тільки свята, але вони діють
всупереч нашим служебникам, які в неділю свв.Отців, в середині свята Вознесіння
перед П’ятидесятницею, подають поминання недільне.
[2] Μαρκ. Κοαφ. ξε /Марко, розділ 65/.
[3] Напр. наші мінеї 8 вересня; Московський типик 8 вересня і 21
листопада; а Марко, тому що в загальному грецькому уставі немає недільного
кондака, приписує на всіх лише кондак свята.
[4] Однак, думаємо, що коли збігаються недільна служба зі службою
посвяття, недільна повинна переважати.
[5] За найзагальнішими і найдавнішими уставами в посвяття й у віддання
треба брати трисвяте, а не „Всі ви, що в Христа” або „Хресту твоєму”, бо
вони беруться у самий день
свята, за винятком „Всі ви, що в
Христа”, що береться не тільки в самий день свята Воскресіння, але також і
впродовж цілої Світлої седмиці, оскільки протягом цілої Світлої седмиці
богослужіння відбувається так, як і в самий день Воскресіння. В інші дні, до
віддання Воскресіння, береться трисвяте. Так мають загальні грецькі і
слов’янські устави та найдавніший типик монастиря св. Миколи Касульського в
околиці Ідрунтській, що зберігається в барберинському книгосховищі у Римі,
написаний шістсот чи сімсот років тому. В ньому на арк. 121 і 124 подається
устав, який подав я. З цим загальним і давнім уставом не узгоджується один
грецький типик, написаний преподобним отцем Вартоломеєм, товаришем преподобного
отця Ніла і співзасновником обителі Ґроттаферрати поблизу Риму, що зберігається
в тій самій обителі, який приписує „Всі ви, що в Христа” до віддання свята.
Напр. 26 грудня подає: Και αντί του Τρισάγιου Οσοι εις Χριστον. Τούτο γαρ
λεγομεν έως ου αποδιδοται η εορτή /і, замість трисвятого, „Всі ви, що в
Христа”. Бо це відмовляємо доки не віддасться свято/. Не узгоджується також і
новий Царгородський типик 1851 року, позначений печаткою патріярха. Ось, напр.
в понеділок Св. Духа там, де грецькі і слов’янські тріоді мають трисвяте, цей
типик має „Всі ви, що в Христа”. Щодо тропарів, Марко так: недільний, Слава:
тропар святому, якщо має, І нині: кондак свята (Καιφ. ξε)/розділ 65/.
[6] Московський типик і мінея 21 листопада, 8 та 15 вересня і 2
лютого. (Московський типик, арк. 176, на звор.) і Марко Καιφ. ξε /розділ 65/
приписують, за давнім уставом, і дня, і святому, якщо має; якщо — ні, то лише
дня, а святу — нічого. Марко, розділ 8, в Церковному Оці: якщо — ні, то
черговий і Богородиці.
Немає коментарів:
Дописати коментар