четвер, 1 лютого 2018 р.

Передсвяття зі святим безполієлейним у дні седмичні і в суботу

Передсвяття зі святим безполієлейним у дні седмичні і в суботу

Примітки
1.   Починаючи від самого передсвяття до віддання свята, служба октоїха, за винятком неділі, не береться і, замість неї, береться свята на першому місці, так само і в суботу; поєднується вона разом зі службою чергового святого, крім віддання, бо тоді служба святого переноситься на інший день. Лише на повечір’ї береться канон Богородиці октоїха.
2.  Богослужіння відправляється в меншому виді, тобто вечірня і утреня – повсякденні.
3.  Послідовність стихир і тропарів не закінчується звичайними октоїховими богородичними, але святковими; за винятком п’ятниці ввечері на суботу, з огляду на віддання голосу, береться звичайно 1-й богородичний голосу.

НА ВЕЧІРНІ
1. Катизма чергова.
2.  На „Господи, взиваю я” – 6 стихир, тобто: передсвяття – 3 і святому – 3, Слава, і нині: передсвяття, або Слава: святому, якщо має, І нині: передсвяття.
-  Якщо випаде два святі, тоді буде першому – 3, другому – 3, також Слава, і нині: передсвяття. Стихир передсвяття тоді нема[1].
-  Якщо випаде святий на 6, тоді також буде стихир передсвяття – 3 і святому – 3, як зі святим на 4[2].
В п’ятницю ввечері на суботу: догмат голосу, що віддається.
3. На стиховні: стихири передсвяття; якщо Слава буде святому, то І нині: передсвяття.
4. На кінці: тропар святому, Слава, і нині: передсвяття.
-  Якщо випадуть два святих, то спочатку тропар першого святого, Слава: другого, І нині: передсвяття.
5. Відпуст середній з поминанням служби дня і святого[3].

НА ПОВЕЧІР’Ї
Канон Богородиці чергового тижня в октоїсі. По „Достойно” з трисвятим – кондак передсвяття один[4].
НА ПІВНІЧНІЙ: Все саме так, як у часослові, святу – нічого.

НА УТРЕНІ
1. На „Бог Господь”: тропар передсвяття двічі, Слава: святому, І нині: передсвяття.
-  Якщо випаде два святі, то буде тропар передсвяття раз, також першому святому раз, Слава: другому раз, І нині: передсвяття[5].
2. Катизм дві чергових з сідальними передсвяття.
3.  Канонів 2 на 12, тобто: передсвяття з ірмосом на 8 і святого на 4[6]. Катавасія по 3-ій, 6-ій, 8-ій і 9-ій пісні – ірмос останнього канону, тобто святого[7]. По 3-ій пісні – кондак-ікос і сідальний святого, Слава, і нині: передсвяття, по 6-ій – кондак-ікос передсвяття, по 9-ій – світильний святого, якщо святий має, якщо – ні, то тільки передсвяття (29 грудня, 2 січня), Слава, і нині: передсвяття[8].
- Якщо випаде два святі, то буде 3 канони на 14, тобто: передсвяття з ірмосом на 6, також першого святого на 4[9] і другого на 4. Катавасія – по 3-ій, 6-ій, 8-ій і 9-ій пісні – ірмос останнього канону, тобто другого святого[10]. По 3-ій пісні – кондак-ікос першого і другого святого[11], також сідальний першого, Слава, і нині: передсвяття; по 6-ій – кондак-ікос передсвяття; по 9-ій – світильний першого святого, Слава: другого, якщо має, І нині: передсвяття (напр. 2 листопада).
- Якщо буде святий на 6, тоді канон передсвяття на 6 і святому на 6 (20 грудня)[12].
4.  На стиховні: стихири передсвяття, Слава: святому, якщо буде, І нині: передсвяття, якщо – ні, то Слава, і нині: передсвяття.
5. На кінці: тропар святого, Слава, і нині: передсвяття.
- Якщо буде два святі, то тропар першого, Слава: другого, І нині: передсвяття.

НА ЧАСАХ
На всіх: тропар передсвяття, також на 3-му і 9-му ще Слава: святому, кондаки – поперемінне, тобто: на 1-му і 6-му – передсвяття, на 3-му і 9-му – святому.
- Якщо буде два святі, то на 3-му після Слава – тропар першому святому, а на 9-му – другому; кондаки: на 3-му – першому, на 9-му – другому святому[13].

НА ЛІТУРГІЇ
За сьогоднішнім нашим звичаєм: тропар, Слава, і нині: кондак передсвяття, все інше – дня[14].


[1] Мінея 3, 4, 5 січня; якщо будуть деколи і стихири передсвяття, тоді буде: передсвяття — 3 і першому святому — 3, а другому святому беруться на стиховні, з двома його приспівами, як 2 листопада. І тоді стихир передсвяття на стиховні не буде, крім „Слава, і нині”; або беруться хвалитні, а по малому славослов’ї — стиховна, на своєму місці, як 1 лютого, коли випаде в М’ясопусну суботу і переноситься на попередню п’ятницю.
[2] Напр. мінея 15 вересня і 9 серпня (за найдавнішими уставами, що приписують відзначати пам’ять свв. апостолів на 6, без полієлея) і 20 листопада, що має знак святого на 6; також устав, поданий по неділі ап.Томи на цілу П’ятидесятницю.
[3] Хоч і служби дня, тобто октоїха, вповні не беруться, але, замість неї, служба свята, однак, таки дещо з щоденної береться, а саме літургійні прокімени, які в передсвяття будуть дня, а в посвяття — свята.
[4] Слов’янська мінея, напр. 20 листопада і 20 грудня.
[5] Μαρκ. Καιφ. οε /Марко, розділ 75/, подавши цей устав на посвяття, додає:   Ωσαύτως γίνεται και εις τα Προεορτια /Так само буває і в посвяття/. Почаївський трефологіон 20 листопада. В найдавніших мінеях два святих в передсвяття ніколи не мають двох окремих тропарів.
[6] Мінея, напр. 7 вересня; і Μάρκο Καιφ. ξσ /Марко, розділ 66/.
[7] Грецька мінея, напр. 7 вересня, 21 грудня, 13 серпня.
[8] Мінея 7 серпня. В мінеї деколи святий не має ікоса, тоді на 3-ю пісню переноситься тільки кондак, деколи не має ані ікоса, ані кондака,  а  в цьому випадку нічого не переноситься (Грецька мінея 20, 21, 24 грудня. Деколи не має світильного).
[9] Мінея 20 листопада, Μαρκ. Καιφ. ξσ /Марко, розділ 66/.
[10] Грецька мінея 20 листопада.
[11] Якщо буде в мінеї; у трефологіоні завжди буде в загальних службах, А Марко подає такий устав: Εάν τυχωσι τα Προεορτια και Μεϋεορτα, και δυο Αγιοι έχοντες Κοντακιά δυο, λέγεται το πρώτον από γ ωδής,   και   το   έτερον   αφ  έκτης,   το   δε   Προεοπτιον,   η   της   Εορτής, καταλιμπανεται. (Καιφ. ξη) /Якщо випадають передсвяття і посвяття та два святих, які мають два кондаки: читається перший від 3-ої пісні, а другий — від 6-ої, а передсвяття або свята відкидається (розділ 68)/.
[12] 7 вересня і 5 серпня знаходимо передсвяття на 8 і святому на 4, хоч має знак на 6. Однак, Марко приписує святому на 6. (Καιφ. ξσ) /розділ  66/.
[13] За попереднім уставом на всіх часах: тропар передсвяття, також Слава: святому, а кондак — тільки передсвяття (Око Церковне, Марко, розділи 128 і 129, а це „якщо якийсь святий матиме славослов’я”); подібно і рукописний типик в розділі 27. На випадок двох святих уставу не знаходимо, але легко зрозуміти, що на 1-му і 6-му часі на Слава належить брати тропар першого святого, а на 3-му і 9-му — другого; а кондак на всіх — лише передсвяття.
[14] За попереднім уставом: тропар передсвяття і святому, якщо має, Слава: кондак святому, якщо має, І нині: кондак передсвяття; все інше — тільки святому, а апостол-євангелія також і дня, на першому місці. Також і другому святому береться, якщо щось має. Перед тропарями святого слов’янські устави приписують храму святого (Почаївська тріодь, арк. 11, на звор.).

Немає коментарів:

Дописати коментар