ЧИН ЗВИЧАЙНИХ ЧАСІВ
„Чин цих часів подано в часо- або молитвослові. Змінні
частини такі: тропарі, кондаки і поминання біжучої служби на відпусті.
Про тропарі і кондаки нехай буде відомо:
1. Якщо на часах буде тільки один тропар, тоді він береться
з приспівом „Слава”, потім – богородичний часів з приспівом „І нині”. Якщо буде
два тропарі і два кондаки, тоді перший тропар береться просто, без приспіву,
після – другий з приспівом „Слава”, і на кінці – „І нині” і богородичний часу.
Кондаки беруться поперемінне, тобто на 1-му і 6-му – один, а на 3-му і 9-му –
другий.
2. На одному часі не може бути більше, ніж два тропарі й
один кондак. Якщо ж в уставі буде подано більше, ніж два тропарі і більше, ніж
один кондак, тоді вони беруться поперемінне, тобто: на 1-му і 6-му часі – тропар першої служби,
відтак Слава: тропар другої служби; на 3-му і 9-му – тропар першої служби, а
після – Слава: тропар третьої служби. Кондаки, якщо буде їх два, беруться: один
– на 1-му і 6-му часі, а другий – на 3-му і 9-му; якщо ж буде їх три, тоді на
1-му – перший, на 3-му – другий, на 6-му – третій, а на 9-му – знову перший”.
3. „В давніших
місяцесловах, за якими йдуть і наші мінеї, подаються тропарі і кондаки не
кожному святому, але в ближчих часах знаходимо їх поданими в наших часословах.
Тому не треба дивуватись, якщо відносно вживання тропарів на часах устави в чомусь
не збігатимуться з мінеєю і нашим часо- або молитвословом. Бо коли святий мав
тропар і кондак, згідно зі стародавнім уставом, брались вони на всіх часах; а
за уставом наших часо- і молитвословів, щоб не повторювати на всіх часах у всі
дні один і той самий тропар і кондак, для певної розмаїтости на 1-му часі –
тропар і кондак дня тижня, на 3-му і 9-му – святого, а на 6-му – храму.
Вищесказане стосується тропарів і кондаків повсякденних; в
неділі бо належить брати тропар недільний біжучого голосу на кожнім часі таким
чином: на 1-му – тропар недільний один, на 3-му і 9-му – тропар недільний,
відтак Слава: тропар святому; на 6-му – тропар недільний і Слава: тропар храму;
кондаки – поперемінне, тобто на 1-му – недільний, на 3-му – святому, на 6-му –
храму і на 9-му – знову недільний. Подібно і в перед- і посвяття господні і
богородичні, як і для святих полієлейних, беруться їхні тропарі на кожнім часі,
а тропар храму не береться.
Про поминання, що має місце на відпусті часів, нехай буде
відомо, що належить поминати біжучі служби і стільки, скільки їх буде. Коли бо
збігаються дві, а чи й три служби, належить поминати їх всі, одну за одною.
Якщо, наприклад, збігаються служба недільна і посвяття Успіння Пресвятої
Богородиці та якогось святого, тоді треба поминати всі, виголошуючи: „Христос,
що воскрес із мертвих, істинний Бог наш, молитвами Пречистої своєї Матері, що
її Успіння відзначаємо і св. мученика (ім’я), пам’ять якого сьогодні
вшановуємо” та ін.”.
На цьому місці закінчується
текст Львівського Синоду
Немає коментарів:
Дописати коментар