четвер, 1 лютого 2018 р.

Святий полієлейний у дні седмичні і в суботу

Святий полієлейний у дні седмичні і в суботу

Примітка: Октоїх не вживається.
НА ВЕЛИКІЙ ВЕЧІРНІ
1.  Катизма „Блажен муж” (за уставом – тільки 1-й антифон).
2.  На „Господи, взиваю я” стихир – 6[1] або 8[2], всі святому. Слава: святому, І нині: 1-й богородичний біжучого голосу, з огляду на його віддання. Прокімен дня часослова і три читання святому.
3.  Стиховня ціла святому, зі своїми приспівами. До наславника святого добирається богородичний з недільної стиховні за голосом наславника[3].
4.  На кінці: тропар святого, Слава, і нині: богородичний з недільних за голосом тропаря святого[4].
5.  Відпуст великий з поминанням тільки служби святого, а дня – ніколи, тому що в цьому випадку служба октоїха не береться.

НА ПОВЕЧІР’Ї
Канон Богородиці з октоїха чергового голосу[5]. По „Достойно” з трисвятим – кондак святому один[6].

НА ВЕЛИКІЙ УТРЕНІ
1.  На „Бог Господь”: тропар святому двічі, Слава, і нині: богородичний з недільних, за голосом тропаря святого.
2.  Катизм – дві чергових з сідальними святого, також катизма 19-а, тобто полієлей з величаннями і пополієлейний сідальний святого.
3.  Степенна 4-го голосу, перший антифон.
4. Прокімен, євангелія і стихира святому.
- Устав Почаївського трефологіона, замість „Молитвами святих апостолів” подає: „Молитвами святого (ім’я), пам’ять якого вшановується (Див. службу пророка). Так подає і Грецько-Венеціянська мінея (Див. напр. січня 11, 25, 27, ЗО). Однак, загальні видання цього не подають.
5.  Канонів два: 1-й – Богородиці, один з двох звичайних („Немокрими ногами”, голос 2-й недільної утрені, або „Море перейшовши”, голос 8-й повечір’я у вівторок) з ірмосом на 6, потім святому один або два канони на 8[7].
- В суботу, якщо храм господній або богородичний, береться храму з ірмосом на 6, ірмос – двічі, і святому на 8[8].
Катавасія чергова по кожній пісні. По 3-ій пісні – сідальний святого, по 6-ій – кондак-ікос святого, по 9-ій – світильний святого.
6.  Хвалитні стихири – 4 святому, Слава: його наславник, І нині: богородичний, що по наславнику святого.
7. По великому славослов’ї з трисвятим – тропар святому, Слава, і нині: богородичний з недільних за голосом тропаря святого.
8. Відпуст великий, як на вечірні.
НА ЧАСАХ: На всіх часах: тропар і кондак святого.
НА ЛІТУРГІЇ: Все – тільки святому. Апостол і євангелія спочатку – дня, потім – святому.




[1] Мінея 28 вересня, 18 жовтня, 24 лютого, 15 липня; Московський типик, розділ 15.
[2] Мінея 9 жовтня, 14 і 16 листопада, 27 січня.
[3] Так подає Почаївський трефологіон у кожній загальній службі; бо всі богородичні, наведені там, знаходяться на недільних стиховнях відповідного голосу. Також і Московський типик, розділ 15, приписує добирати богородичні за голосом святого. В мінеї богородичний ніколи не буде з недільної стиховні, а добирається з іншого дня тижня (27 січня).
[4] Слов’янська мінея, напр. 18 жовтня і 25 січня, і новий Царгородський типик 6 грудня (бо не приписує всенічного).
[5] Хоч у цьому випадку жодний устав не згадує про цей канон, однак, вживається він у нас, і це добре. Хоч і в цьому випадку октоїх відкидається, але, оскільки богородичний канон не має характеру тижневої служби октоїха, то може вживатись на службі святого полієлейного, як і на утрені; бо обидва канони, що попереджають канон полієлейного святого на його утрені, взято з октоїха. Цьому відповідає устав 24 лютого про Віднайдення Чесної Голови Предтечі, коли випаде в Сиропусну суботу.
[6] Львівський Синод в чині малого повечір’я. Так і слов’янські часослови; але грецькі приписують тільки тропар святого.
[7] Один канон маєш в мінеї 5 грудня. Але звичайно бувають два канони. Почаївський трефологіон деколи приписує: канон Богородиці на 4, інколи з ірмосом на 6; бо коли говориться на 4, то розуміється без   ірмоса,  що  його  приписує  двічі  (Устав  на  кінці Почаївського октоїха 1800 року на стор. 8). Деколи в мінеї, замість вищезазначених звичайних богородичних канонів, буде окремий канон (6 грудня, 30 січня). В загальних службах трефологіона подається тільки один канон святому.
[8] Почаївський октоїх на кінці арк. 7, на звор., і Московський, арк. 357, на звор.

Немає коментарів:

Дописати коментар