Святий полієлейний у дні седмичні і в суботу
Примітка: Октоїх не вживається.
НА ВЕЛИКІЙ ВЕЧІРНІ
1. Катизма „Блажен
муж” (за уставом – тільки 1-й антифон).
2. На „Господи,
взиваю я” стихир – 6[1]
або 8[2],
всі святому. Слава: святому, І нині: 1-й богородичний біжучого голосу, з огляду
на його віддання. Прокімен дня часослова і три читання святому.
3. Стиховня ціла
святому, зі своїми приспівами. До наславника святого добирається богородичний з
недільної стиховні за голосом наславника[3].
4. На кінці: тропар
святого, Слава, і нині: богородичний з недільних за голосом тропаря святого[4].
5. Відпуст великий з
поминанням тільки служби святого, а дня – ніколи, тому що в цьому випадку
служба октоїха не береться.
НА ПОВЕЧІР’Ї
НА ВЕЛИКІЙ УТРЕНІ
1. На „Бог Господь”:
тропар святому двічі, Слава, і нині: богородичний з недільних, за голосом
тропаря святого.
2. Катизм – дві
чергових з сідальними святого, також катизма 19-а, тобто полієлей з величаннями
і пополієлейний сідальний святого.
3. Степенна 4-го
голосу, перший антифон.
4. Прокімен, євангелія і стихира святому.
- Устав Почаївського трефологіона, замість „Молитвами
святих апостолів” подає: „Молитвами святого (ім’я), пам’ять якого вшановується
(Див. службу пророка). Так подає і Грецько-Венеціянська мінея (Див. напр. січня
11, 25, 27, ЗО). Однак, загальні видання цього не подають.
5. Канонів два: 1-й
– Богородиці, один з двох звичайних („Немокрими ногами”, голос 2-й недільної
утрені, або „Море перейшовши”, голос 8-й повечір’я у вівторок) з ірмосом на 6,
потім святому один або два канони на 8[7].
- В суботу, якщо храм господній або богородичний, береться
храму з ірмосом на 6, ірмос – двічі, і святому на 8[8].
Катавасія чергова по кожній пісні. По 3-ій пісні –
сідальний святого, по 6-ій – кондак-ікос святого, по 9-ій – світильний святого.
6. Хвалитні стихири
– 4 святому, Слава: його наславник, І нині: богородичний, що по наславнику святого.
7. По великому славослов’ї з трисвятим – тропар святому,
Слава, і нині: богородичний з недільних за голосом тропаря святого.
8. Відпуст великий, як на вечірні.
НА ЧАСАХ: На всіх часах: тропар і кондак святого.
НА ЛІТУРГІЇ: Все – тільки
святому. Апостол і євангелія спочатку – дня, потім – святому.
[1] Мінея 28 вересня, 18 жовтня, 24 лютого, 15 липня; Московський
типик, розділ 15.
[2] Мінея 9 жовтня, 14 і 16 листопада, 27 січня.
[3] Так подає Почаївський трефологіон у кожній загальній службі; бо
всі богородичні, наведені там, знаходяться на недільних стиховнях відповідного
голосу. Також і Московський типик, розділ 15, приписує добирати богородичні за
голосом святого. В мінеї богородичний ніколи не буде з недільної стиховні, а
добирається з іншого дня тижня (27 січня).
[4] Слов’янська мінея, напр. 18 жовтня і 25 січня, і новий
Царгородський типик 6 грудня (бо не приписує всенічного).
[5] Хоч у цьому випадку жодний устав не згадує про цей канон, однак,
вживається він у нас, і це добре. Хоч і в цьому випадку октоїх відкидається,
але, оскільки богородичний канон не має характеру тижневої служби октоїха, то
може вживатись на службі святого полієлейного, як і на утрені; бо обидва
канони, що попереджають канон полієлейного святого на його утрені, взято з
октоїха. Цьому відповідає устав 24 лютого про Віднайдення Чесної Голови Предтечі,
коли випаде в Сиропусну суботу.
[6] Львівський Синод в чині малого повечір’я. Так і слов’янські
часослови; але грецькі приписують тільки тропар святого.
[7] Один канон маєш в мінеї 5 грудня. Але звичайно бувають два канони.
Почаївський трефологіон деколи приписує: канон Богородиці на 4, інколи з
ірмосом на 6; бо коли говориться на 4, то розуміється без ірмоса,
що його приписує
двічі (Устав на
кінці Почаївського октоїха 1800 року на стор. 8). Деколи в мінеї,
замість вищезазначених звичайних богородичних канонів, буде окремий канон (6
грудня, 30 січня). В загальних службах трефологіона подається тільки один канон
святому.
[8] Почаївський октоїх на кінці арк. 7, на звор., і Московський, арк.
357, на звор.
Немає коментарів:
Дописати коментар